Xillio

Xillio is gespecialiseerd in content migraties en integraties. Wij leveren migratiediensten sinds 2004 en wij ontwikkelen en verkopen (licenties) integratiesoftware. 

Dagelijks komen er binnen ondernemingen wereldwijd grote hoeveelheden data bij. Denk aan rapporten, Excel bestanden, ontwerpen, brieven, contracten, video’s, beeldmateriaal etc. Deze informatie (ook wel content genoemd) moet zo worden opgeslagen dat het goed vindbaar is voor medewerkers. Organisaties gebruiken daarvoor speciale informatie opslagsystemen voor documenten. Ook na een verhuizing van het ene opslagsysteem naar het andere opslagsysteem, moet de informatie vindbaar blijven. In een wereld waar kennis en informatie in grote hoeveelheden exponentieel groeit, is dit een enorme uitdaging. Xillio biedt een unieke oplossing om deze uitdaging het hoofd te bieden.

Xillio is in 2017 door marktanalist Gartner vernoemd tot ‘Cool Vendor in Content Services’. 

1. Migratiediensten:

Het migreren van informatie is vergelijkbaar met een verhuizing. Een verhuizing is succesvol als alle spullen uit de oude woning op de juiste plek in de nieuwe woning terecht komen. Zo werkt het ook met migraties/verhuizen van informatie. Voor ondernemingen of instellingen is overstappen van het ene naar het andere opslagsysteem een grote operatie met veel valkuilen. Het is namelijk bijzonder ingewikkeld om de informatie van het ene opslagsysteem goed te synchroniseren en te harmoniseren met het andere. Xillio heeft daar slimme methodes en software voor ontwikkeld, waardoor het toch mogelijk is om systemen met elkaar te laten praten en informatie feilloos over te zetten. Ook zorgen wij ervoor dat de informatie, tijdens een verhuizing, wordt opgeschoond. Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van dubbele bestanden. Wij ​worden door grote organisaties wereldwijd benaderd worden om te helpen met een (vastgelopen) verhuisproject.

migratiedienst-xillio-beleggen-emissie

Koppelingen

Informatie kan worden opgeslagen in heel veel verschillende typen informatie opslagsystemen. Veruit de meeste systemen hebben wij al een keer verhuisd en wij hebben daarvoor specifieke koppelingen met deze systemen gebouwd. Met deze koppelingen halen wij alle informatie op uit het oude systeem en importeren wij het in het nieuwe systeem. Wij hebben waarschijnlijk de grootste collectie koppelingen naar informatie opslagsystemen ter wereld.

2. Integratie software

Om informatie eenvoudig terug te vinden, zou het ideaal zijn als alle informatie, die binnen een organisatie aanwezig is, op één opslagsysteem staat. Maar net zoals uw privéfoto’s ook op meerdere apparaten en applicaties aanwezig zijn, zo is belangrijke bedrijfsinformatie vaak verspreid opgeslagen over verschillende opslagsystemen. Om die reden hebben wij onze integratiesoftware ontwikkeld. Deze integratiesoftware zorgt ervoor dat gebruikers vanuit één bron een link kunnen leggen met informatie die is opgeslagen op andere bronnen. Hiervoor gebruiken wij de koppelingen die we bij onze migraties al hebben ontwikkeld. Onze integratiesoftware zorgt ervoor dat alle systemen met elkaar kunnen communiceren door gebruik te maken van één uniform informatiemodel (wij noemen dat een ‘unified content model’) en één toegangspunt.

migratiedienst-xillio-beleggen-emissie

Software en diensten

Ons aanbod is tweeledig. Ten eerste leveren wij migratie- en integratiediensten en -software aan eindklanten. Daarnaast bieden wij onze integratiesoftware als OEM-offering aan andere softwarebedrijven. Dit houdt in dat andere softwarebedrijven onze software inbouwen in hun oplossing (zie ‘Markt en branche’ voor meer informatie).

migratiedienst-xillio-beleggen-emissie

Klanten

Wij worden door de markt gezien als leider in complexe migraties. Wij hebben wereldwijd heel veel grote complexe content migraties uitgevoerd. In Nederland onder andere bij Rijksoverheid, ABN AMRO, Canon, DSM, KVK, PWN, Phillips en Delta Lloyd. Maar ook internationaal bij klanten als Alitalia, Merck, Willis, Nestle, Barclays, AIG, Metlife, Harvard en nog veel meer. Deze internationale klanten bellen ons omdat er lokaal geen partij aanwezig is die de tools en de expertise hebben om de complexe migraties uit te voeren.

Partners

We werken al jaren samen met een aantal grote consultancy-organisaties, zoals Capgemini en Cognizant.

​Unieke ‘edge

Wij geloven heel sterk dat je om een écht werkende oplossing te bouwen, je minimaal 10 jaar met de voeten in de modder moet hebben gestaan. Goede software ontwikkelaars kunnen worden ingehuurd, maar het specificeren van de juiste functionaliteiten waar de klant echt behoefte aan heeft, vereist 10 jaar ervaring. Dankzij onze ervaring zijn we in staat gebleken om migratiesoftware te specificeren en te ontwikkelen waar klanten van over de hele wereld behoefte aan hebben. We zijn in staat gebleken om revolutionaire nieuwe concepten neer te zetten (het unified content model en de cloud API) en zagen jaren geleden reeds de trend aankomen dat migreren zou gaan veranderen in migreren en integreren.

Markt en branche

Wij zijn actief in de markt voor verhuisdiensten en de markt voor integratiesoftware.Deze markten zijn onderdeel van de markt voor Enterprise Content Management (ECM).

Enterprise content management gaat over het beheer van ongestructureerde informatie binnen een bedrijf of organisatie. Ongestructureerde informatie is alle informatie die niet direct als veld in een database benaderbaar is. Hierbij kan het gaan om allerlei soorten documenten (bijvoorbeeld documenten van het type Word (.doc), Excel (.xls), maar ook PDF, XML, e-mailberichten, afbeeldingen, video’s en geluidsopnames.

Bedrijven en organisaties investeren veel geld in Enterprise Content Management. Deze markt groeit naar verwachting van 23,6 miljard is USD in 2021 naar 37,7 miljard USD in 2026 (bron).

Deze groei komt doordat er steeds meer toepassingen komen van enterprise content management systemen (zoals in de cloud).

Wij verwachten dat het aantal verhuizingen van legacy systemen (verouderde technische systemen) naar nieuwe systemen (zoals in de cloud) zal groeien. Dit zien wij namelijk in ons klantenbestand. In 2017 was misschien maar een half procent van onze klanten bezig met legacy verhuizingen naar de cloud. In 2021 is dit gegroeid naar 3%. Wij verwachten dat deze groei zich doorzet.

Groei

In 2021 zijn we 55% gegroeid ten opzichte van 2020. De omzet is gestegen van € 2.773.580 naar € 4.313.297. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) is eveneens gestegen van € 558.843 naar € 1.458.605

Deze groei hebben we kunnen inzetten door de investeringen in software en marketing van de afgelopen paar jaren mede gefinancierd door NPEX lening I en NPEX lening II, beide uit 2017.

Door de investeringen in software en Sales&Marketing hebben we een goede marktpositie opgebouwd. Klanten weten ons steeds beter te vinden

De belangrijkste reden dat wij zeer positief zijn over de toekomst is de markt zelf. Onze dienstverlening is vooral interessant voor grotere bedrijven die moeten voldoen aan door de overheid opgelegde regelgeving.

Er zijn wereldwijd ongeveer 30.000 ondernemingen die hieraan voldoen. Deze 30.000 ondernemingen voeren nu af en toe een complexe migratie uit. Echter, hoger op de agenda stond het migreren van email naar de Cloud, het migreren van on premise applicaties naar de Cloud of het migreren van netwerkschijven naar de Cloud. We zien echter dat het migreren van complexe legacy omgevingen naar de Cloud steeds hoger op de IT agenda staat van deze 30.000 klanten. Dit komt door 2 belangrijke ontwikkelingen

  1. Email is al gemigreerd, on premise staat al in de Cloud; en netwerkschijven staan er ook al. Complexe legacy is “aan de beurt”
  2. Microsoft investeert zeer veel in functionaliteit en wordt een steeds beter alternatief voor complexe legacy.

Met andere woorden. Ieder jaar zijn er meer klanten uit deze pool van 30.000 grote ondernemingen die een complexe migratie op de agenda hebben staan en dus op zoek zijn naar de dienstverlening van Xillio.  Dit tezamen met onze goede reputatie, onze goede organisatie, onze software en het feit dat wij een uitgebreid arsenaal aan legacy connectoren hebben zet ons in een goede positie om de komende jaren door te blijven groeien

migratiedienst-xillio-beleggen-emissie

Structuur

migratiedienst-xillio-beleggen-emissie

Management

Rikkert Engels

CEO en oprichter, een entrepreneur in hart en nieren. Heeft Xillio in 2004 opgericht en heeft 22 jaar ervaring in de Enterprise Content Management industrie. Studeerde Bedrijfskunde aan de Universiteit van Groningen.

Corné van Leuveren

Head of Marketing en Co-Founder. Sinds 2004 werkzaam bij Xillio. Corné is begonnen als consultant en begrijpt als geen ander de ins en outs van een migratie.

Jana Kortusova

CFO, heeft meer dan 20 jaar ervaring in de financiële sector, waarvan het merendeel bij ABN AMRO en Wood&Co. Heeft haar MBA gehaald op TSM Business school Netherlands.

Sjoerd Alkema

Sales Manager en sinds 2010 in dienst van Xillio. Ruime ervaring als consultant en Product manager ECM in dienst van Cap Gemini voorafgaand aan Xillio.

Matthijs Geuzinge

Delivery Manager, is verantwoordelijk voor de delivery van onze dienstverlening. Matthijs heeft meer dan 20 jaar ervaring als manager.

Rob Aaldijk

Product Architect. Verantwoordelijk voor de product visie en architectuur. Meer dan 20 jaar ervaring binnen ECM.

Leendoel

Wij willen € 3.000.000 lenen van beleggers. Met het geld van de obligaties willen wij de obligatielening terugbetalen die wij op 5 april 2017 hebben uitgegeven. Het gaat om een bedrag van € 2.499.000. Het restant (€ 501.000) willen wij in december 2022 gebruiken om de obligatielening terug te betalen die wij op 21 december 2017 hebben uitgegeven. Dat gaat om een bedrag van € 1.000.000. Het restant betalen wij terug uit onze cash flow.

Hieronder ziet u hoe wij het geld van de obligaties willen besteden:

Terugbetalen obligatielening april 2017 € 2.499.000 € 1.000.000
Terugbetalen obligatielening december 2017 € 501.000 € 0
Totaal € 3.000.000 € 1.000.000

Risico’s en zekerheden

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat ​Xillio Nederland B.V. geen geld heeft om u te betalen of om de rente te betalen. Dit zou het geval kunnen zijn wanneer wij niet voldoende geschikte medewerkers met de juiste kennis kunnen aantrekken of als onze reputatie schade oploopt. Dan kan het zijn dat u niets van de lening terugbetaald krijgt en dat u geen rente krijgt.

Er worden verder geen zekerheden geboden. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen wij u naar het prospectus en het informatiedocument.

Bekijk de effecten

Effecten

 Klik op de onderstaande knop voor het prospectus en overige documentatie:

Aanbod op NPEX-effectenbeurs:

Aanbod
Terug naar boven