5 maart 2021

• Carver B.V., producent van e-mobility stadsvoertuigen, geeft via de NPEX-effectenbeurs converteerbare obligaties uit tegen een jaarlijkse rente van 7%;
  • Opbrengst (maximaal €1,5 miljoen) wordt gebruikt voor versterking van het werkkapitaal om de stijgende vraag naar Carvers te faciliteren;
  • Cargo Carver, geschikt voor thuisbezorging van o.a. medicijnen en maaltijden in stedelijke gebieden, gaat naar verwachting volop profiteren van deze structurele groeimarkt.

LEEUWARDEN – Producent van elektrische stadsvoertuigen Carver gaat voor maximaal €1,5 miljoen converteerbare obligaties uitgeven via de NPEX-effectenbeurs. Beleggers die inschrijven op de convertible ontvangen een jaarlijkse rente van 7%. Met de opbrengst versterkt Carver het werkkapitaal om aan de stijgende vraag naar Carvers te kunnen voldoen.

Beleggers hebben de mogelijkheid om bij bijzondere omstandigheden hun obligaties om te zetten in certificaten van aandelen Carver. Als er binnen 18 maanden na uitgifte van de lening aandelen worden uitgegeven óf Carver wordt verkocht dan is er een korting van 15% op die certificaten van aandelen voor beleggers die hun obligaties willen omwisselen. Na 18 maanden is er – als die omstandigheden zich voordoen – bij convertering een korting van 30% tegen de dan geldende koers. Aan het einde van de looptijd in 2026 kunnen de Carver-obligaties tegen dezelfde voorwaarden worden omgewisseld in certificaten Carver.

De converteerbare obligaties Carver krijgen na plaatsing een notering aan de NPEX-effectenbeurs en zijn vrij verhandelbaar.

Carver, bekend van de spectaculaire kanteltechniek en het design van het smalle tweezits voertuig, is na jarenlange ontwikkeling van de elektrisch aangedreven variant een nieuwe speler in de snelgroeiende markt van e-mobility. Bovendien profiteert het bedrijf van de fors toegenomen vraag naar de Cargo Carver, het alternatief voor bestelbusjes in de stedelijke gebieden. Onder andere apothekers en bezorgdiensten van maaltijden zetten de Cargo Carver in om aan huis te bezorgen.

Volgens CEO Anton Rosier heeft Carver het tij mee, omdat de huidige modellen naadloos aansluiten op de vraag van forensen en dienstverleners die op zoek zijn naar comfortabel en duurzaam vervoer. Bovendien verwacht Rosier dat de explosief gestegen vraag naar thuisbezorging – ook na de coronacrisis – van structurele aard is. De Carver Cargo gaat daar naar verwachting volop van profiteren. Volgens de laatste groeiscenario’s worden er dit jaar minimaal 1.200 Carvers uitgeleverd.

Ruim 10 jaar geleden verraste Carver de wereld van automotive met het unieke design en de bekende kanteltechniek. Carver heeft een licentieovereenkomst met het Zuid-Koreaanse bedrijf iEV, die de Carvers vrijwel volledig produceert. iEV is inmiddels ook met de verkoop van de tweezitter in Zuid-Korea gestart.