AFM Risico indicator

Carver

Carver ontwikkelt en produceert elektrische stadsvoertuigen die het comfort en de veiligheid van een auto combineren met de wendbaarheid en het gemak van een scooter.

“The most fun-vehicle ever!” Jeremy Clarkson, Top Gear

Ambassadeur

Wij vinden het leuk om iedereen die in ons investeert ook te betrekken bij onze onderneming om het enthousiasme samen uit te dragen en daarmee het succes nog groter te maken. Daarom bieden wij onze aankomende ambassadeurs aan om zelf in een Carver te rijden.
Voor iedere inschrijving vanaf € 250.000 bieden wij gratis een complete ‘Carver Ambassador’ uitvoering aan. Voor alle inschrijvingen vanaf € 10.000 bieden wij een complete ‘Carver Ambassador’ uitvoering aan voor slechts € 8.500 inclusief BTW.
Het gaat om een comfort uitvoering, die € 10.970 inclusief btw kost. Zie het prospectus voor de details van deze aanbieding.

De Carver

De auto is nog altijd een zeer comfortabel en veilig vervoersmiddel. Maar de auto is in de steden steeds minder welkom. Opstoppingen en parkeerdruk zorgen voor vertraging en ergernis. Alternatieven als de (elektrische) fiets of scooter vormen soms een ideale oplossing, maar zeker niet altijd, zoals op regenachtige dagen.

De Carver combineert het comfort en de veiligheid van een auto met de wendbaarheid van een fiets of scooter. Met een breedte van slechts 98cm behoort filerijden tot het verleden en wordt parkeren een feest. Bij regen is het een comfortabel gesloten voertuig en bij zon kan het cabrio-dak helemaal open. Carver drives you happy!




Carver drives you happy!



Steeds meer steden in Nederland en in Europa willen toe naar emissie-loos vervoer binnen de stadsgrenzen. Busjes met dieselmotoren moeten daarom in de komende jaren verdwijnen uit het straatbeeld. Hierdoor ontstaat een grote vraag naar elektrische bezorgvoertuigen.

Daarom maken wij naast de Carver ook de Carver Cargo. Hierbij is de passagiersruimte vervangen door een laadruimte. De laadruimte is groot genoeg voor bijvoorbeeld servicemonteurs om onderdelen en gereedschap mee te nemen en maaltijdbezorgers hun maaltijden.

Ook de Carver Cargo is slechts 98 breed, zodat een parkeerplek makkelijk te vinden is en de bezorger nooit in de weg staat, wanneer iets afgegeven moet worden aan de deur.



Dynamic Vehicle Control – DVC

Je bestuurt de Carver als een normale auto, maar dan een super wendbare. Normaal is het probleem dat smalle voertuigen in de bocht instabiel worden. De Carver heeft dit probleem niet doordat de Carver op een hele natuurlijke wijze mee kantelt in de bocht. Net als een fietser of bijvoorbeeld een schaatser. Het unieke systeem dat hiervoor zorgt heet Dynamic Vehicle Control en zorgt voor spectaculair stabiel gedrag van het voertuig in de bochten.

Het DVC systeem werd ruim 20 jaar geleden ontwikkeld en is in de laatste jaren door-ontwikkeld tot een hyper modern ‘drive-by-wire’ besturingssysteem. Door het DVC systeem is Carver als enige voertuigfabrikant ter wereld in staat een veilig, smal en gesloten voertuig te maken. Een serie aan patenten en een structurele door-ontwikkeling door een gemotiveerde groep engineers zorgt ervoor dat Carver zijn voorsprong kan behouden.

Platform

Moderne voertuigfabrikanten ontwikkelen ‘platformen’ waarop goedkoop verschillende type voertuigen kunnen worden ontwikkeld. Voor de Carver geldt dit ook. Het huidige platform biedt een uitstekende basis voor verschillende zeer betaalbare type voertuigen. De ontwikkeling van bijvoorbeeld de Carver Cargo kon daardoor in hele korte tijd tot productie komen en kan vanaf april 2021 geleverd worden.

Markt

De snelgroeiende markt van elektrisch vervoer is het speelveld van de Carver. De Carver vult het gat tussen elektrische fiets of scooter aan de ene kant en de elektrische auto aan de andere kant.

De doelgroepen voor de Carver zijn:

  • B2C
    • Commuters met een vervoersbehoefte in een straal van 30 km
    • Urban Professionals, die wonen en werken in de stad
    • FunFifty+, die openbaar vervoer niet fijn vinden en liever zelf op pad gaan in hun vrije tijd.

    B2B

    • (Zakelijke) dienstverleners: van politie tot servicemonteurs
    • Horeca & Bezorgdiensten:van Thuisbezorgd tot PostNL (Carver Cargo)
    • Stadslogistiek: van overheid tot makelaars
    • Zorg: van apothekers tot thuiszorgmedewerkers

Concurrentie

Uiteraard is Carver niet de enige fabrikant die dit snelgroeiende segment heeft ontdekt en het is de verwachting dat in de komende jaren meer fabrikanten zich actief op dit segment zullen gaan richten. Zo heeft Renault aangekondigd in 2022 met twee opvolgers van de Twizzy te komen en ook Toyota richt zich actief op dit segment, omdat ook zij de potentie hiervan duidelijk zien.

Door de unieke rijervaring en de grote voordelen van een smal voertuig, ziet Carver de toekomst met vertrouwen tegemoet. De technologische voorsprong stelt Carver steeds in staat goedkoop en snel nieuwe betaalbare voertuigen op de markt te brengen om zo haar positie in dit segment uit te bouwen. Dit vertrouwen wordt versterkt door het enthousiasme van de klanten en pers.

“Dit is wel een ding waar je echt met een smile uitstapt”
De Telegraaf/AutoVisie

Het Bedrijf Carver

De geschiedenis van de Carver start met de succesvolle ondernemer Ton van den Brink die in de regen in de file in Parijs stond en zich de vraag stelde;

‘Waarom hebben wij tweeduizend kilo staal nodig om één persoon van 80 kilo te vervoeren?’

Zijn zoon Chris van den Brink, een vliegtuigbouwkundig ingenieur, ging samen met collega vliegtuigbouwer Harry Kroonen aan de slag met deze vraag. Zij ontwikkelden de Carver One. Dit bleek een veel groter succes dan verwacht. Het voertuig werd binnen korte tijd wereldberoemd.

De Carver One maakte gebruik van een Daihatsu motor, maar toen de productie van de Carver One in 2008 goed op gang was gekomen, werd Daihatsu overgenomen door Toyota en door deze overname stokte de leveringen van de motoren.

Het gevolg was dat de productie helemaal stil kwam te liggen, waardoor de onderneming in de problemen raakte en failliet ging.

In 2010 werd een doorstart gerealiseerd in Carver Technology B.V. Besloten werd om geen voertuigen meer te gaan bouwen, maar de gepatenteerde technologie onder licentie ter beschikking te stellen aan andere voertuigfabrikanten.

Hoewel dit een succesvolle periode was, waarin weer veel nieuwe technologie werd ontwikkeld, besloten Anton en Chris in 2015 toch om zelf weer een stadsvoertuig te ontwikkelen. Na de prototype fase werd een aandeelhouder gezocht met verstand van productie en Supply Chain Management. Accell Group (o.a. Batavus, Koga, Sparta) nam samen met de oprichters van het succesvolle Babboe bakfietsen een belang van 40%.

Structuur

Carver B.V. is een Besloten Vennootschap naar Nederlands Recht. Dit is de vennootschap die de obligaties uitgeeft. Carver B.V. heeft een 100% dochter, Carver Europe B.V. waarin de assemblage en distributie voor Europa is ondergebracht.

Carver B.V. is gevestigd in ’s-Gravendeel, waar ook het R&D-centrum is gevestigd. Daarnaast heeft zij een kantoor in Shenzhen, China, waar een team van 5 lokale medewerkers zich bezighouden met inkoop en kwaliteitsmanagement. Het team wordt aangestuurd door Ms. Huang,  een supply chain specialist, al jaren actief als supplier manager in de light EV industrie.

Carver Europe B.V. is gevestigd in Leeuwarden. Hier vindt de eindassemblage plaats en wordt het batterij-pakket gemonteerd.

Carver B.V. heeft vijf aandeelhouders;

Organogram
  • 21,82% CSE B.V., de holding van Anton Rosier, CEO
  • 21,82% C.R. van den Brink Beheer, de holding van Chris van den Brink, CTO
  • 10.91% P.J. van den Brink Beheer, de holding van Peter van den Brink (de broer van Chris)
  • 39,39% Urbanvision B.V. waarin de oud oprichters van Babboe bakfietsen samen met Accell-Group (o.a. Batavus, Koga, Sparta) zijn vertegenwoordigd.
  • 6,05% De Mijl Beheer B.V. Welke is toegetreden als aandeelhouder in januari j.l.

Naast de aandeelhouders heeft Carver belangrijke partners gevonden in de Friese Ontwikkelingsmaatschappij (FOM) en Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM). Beiden hebben voor het opzetten van de fabriek in Leeuwarden een lening ter beschikking gesteld van ieder € 1,5 miljoen. In 2020 heeft de NOM aanvullend hierop nog een Corona Overbruggingslening van € 900.000,- verstrekt. In totaal is er dus € 3,9 miljoen verstrekt door deze partijen.

Management

carver-anton-rosier

Anton Rosier (54) studeerde Fiscaal Recht in Leiden en aan Cape Town University in Zuid-Afrika. Na zijn afstuderen koos hij voor het bedrijfsleven en werkte op internationale commerciële functies in verschillende middelgrote en grote ondernemingen. In 1998 keerde hij terug naar Zuid-Afrika waar hij succesvol een eigen onderneming opbouwde. Na verkoop van deze onderneming keerde hij terug naar Nederland en werkte zes jaar als Algemeen Directeur in de verschillende groepsmaatschappijen van Pon Holdings. In 2010 verbond hij zich aan Carver als aandeelhouder en als CEO. Anton is getrouwd en heeft drie zonen.

carver-chris-van-den-brink

Chris van den Brink (55), geboren in Canada, studeerde Vliegtuigbouwkunde. Na zijn studie vertrok hij als actieve surfer en skiër in de winter naar Oostenrijk en bedacht daar een combinatie van beide sporten. Dit leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van het Snowboard, zoals die nu wereldwijd bekend is. Hier komt ook de naam Carver vandaan. Een aantal jaar later ontwikkelde hij samen met Harry Kroonen de unieke kanteltechnologie DVC, waarmee hij de ideale combinatie van een motor en een auto ontwikkelde, de Carver One. Chris is aandeelhouder en Chief Technical Officer binnen Carver. Chris heeft vele patenten op zijn naam staan. Chris is getrouwd en heeft een dochter en twee zonen.

Visie, missie en strategie

Carver wil een toekomst creëren waarbij iedereen toegang krijgt tot slimmere, schonere en kleinere transportmiddelen voor in en rondom de grote steden. Zo kunnen mensen en bedrijven een betere en meer verantwoordelijke mobiliteitskeuze maken voor hun dagelijkse vervoer. Hierdoor maken we de steden schoner en vooral ook beter begaanbaar.

Verkoop en contact met de klant verloopt hoofdzakelijk via internet en Social media kanalen. Het directe contact met de klant vindt plaats in een drietal experience centers in Nederland en Duitsland en via onze dealers. Inmiddels kan de klant al op meer dan twintig plaatsen in Nederland een proefrit maken. Ook is Carver aanwezig op grote duurzame mobiliteitsevents als de EX Experience en organiseren we zelf events door het hele land om zoveel mogelijk mensen bekend te maken met de unieke rij ervaring die de Carver biedt.

Zakelijke klanten worden door onze accountmanagers rechtstreeks benaderd.
Onderhoud, service en aflevering wordt verzorgd door onze partners, voor het merendeel James Autoservice bedrijven. Ander samenwerkingen zijn bijvoorbeeld met verzekeringsmaatschappijen en leasemaatschappijen zoals Bourguignon, Friesland Lease en Lease Plan.

De productie is ondergebracht bij partner iEV in Zuid-Korea. Deze fabrikant is het beste te vergelijken met een grote VDL, een belangrijke toeleverancier voor de auto-industrie. iEV is ook producent van elektrische voertuigen van een grote Franse autofabrikant en staat bekend om haar kwaliteit.

 

Naast een overeenkomst voor de productie heeft Carver met IEV in januari ook een verkooplicentie-overeenkomst gesloten, waardoor IEV zelfstandig 7.500 Carvers mag verkopen in Zuid-Korea in de komende drie jaar.

Omzet

De omzet wordt middels een drietal inkomstenstromen gerealiseerd.

Ten eerste door verkoop van Carvers en Carver Cargo’s. De prognoses, zoals die in het prospectus zijn terug te vinden, zijn het voor het eerste jaar grotendeels gebaseerd op de verkoop in Nederland en daarna op basis van geheel Europa. De Carver is Europees goedgekeurd.

Een tweede belangrijke inkomstenstroom zijn de inkomsten uit licentierechten. Een eerste overeenkomst is, zoals al genoemd, afgesloten met IEV voor de Koreaanse markt. De licentie wordt voor 60% vooruitbetaald op basis van de geschatte aantallen. In januari 2020 is de betaling voor 60% van 7.500 voertuigen voor de komende drie jaar binnengekomen. In januari 2021 is de eerste termijnbetaling van € 98.000 binnengekomen medio dit jaar volgt een tweede termijn van € 245.000. De restantbetaling van EUR 386.200 wordt in het eerste halfjaar 2022 verwacht.

Een derde belangrijke inkomstenbron voor de toekomst betreft onderdelen verkoop voor onderhoud en schade.

Omzet en prognose

In de prognose van de omzet:

  • de inkomsten uit licentierechten met onze Koreaanse partner (tevens één van onze twee producenten van onze Carvers) meegenomen. Dit betreft de verkooplicentie voor 7.500 Carvers voor de komende drie jaar (indien dit aantal hoger wordt dient er te worden bijbetaald bij minder verkopen gebeurt er niets);
  • De verkopen in Nederland per eind februari lopen voor op de geprognosticeerde aantallen.
Sales & EBIT

Belangrijk

De omzetten vanaf 2019 tot en met 2020 zijn gebaseerd op de geconsolideerde jaarrekening over die jaren en tot 2019 op enkelvoudige cijfers.

Let op: De cijfers over 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 zijn prognoses. Dit zijn forecasts of prognoses. Om tot deze prognoses te komen hebben wij aannames gedaan. Over deze aannames leest u in dit hoofdstuk meer. Het kan zijn dat deze aannames achteraf gezien onjuist blijken te zijn. Ook kan het zijn dat onze prognoses niet uit blijken te komen. Of de prognoses uitkomen is dus onzeker. U kunt hier dus geen rechten aan ontlenen. U moet uw beslissing om te beleggen in onze obligaties dus niet nemen op basis van deze prognoses.

Kengetallen

* x € 1.000

Kengetallen *1000

Begin dit jaar heeft Carver een aandelenemissie gedaan van € 600.000,- .Met de aandelenemissie van € 600.000,- en de uitgifte van deze converteerbare obligatie zal Carver een goede liquiditeitspositie krijgen om haar werkkapitaalpositie te versterken en de investeringen in pop-up stores te financieren. In de komende jaren zullen de investeringen in de Flagstores uit de cash flow worden gefinancierd. De Carver Cargo zal vanaf april 2021 volledig gaan bijdragen aan de verkoopaantallen.

De solvabiliteit is vanaf de 2021 sterk door het achterstellen van de leningen van de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) Friese Ontwikkelingsmaatschappij (FOM) voor in totaal € 3 miljoen. De obligaties van NPEX zijn niet achtergesteld op deze leningen maar wel op eventuele bancaire leningen en/of kredieten welke in de toekomst opgenomen kunnen worden.

Leendoel

Carver is duidelijk in een nieuwe fase aanbeland. Na de ontwikkelfase volgt nu de uitrol fase van Carver in Europa. De Carver wordt goed ontvangen door klanten, maar ook zeker door de pers, en de verkopen stijgen. Hierdoor heeft de onderneming behoefte aan uitbreiding van haar werkkapitaal. Carver wil voor dit doel € 500.000,- tot € 1,5 miljoen ophalen.
De Carver Cargo versie is ook vanaf april 2021 volop leverbaar. De vraag naar kleine elektrische vervoersoplossingen is groot en gesprekken met onder andere KPN laten zien dat de beoogde Carver Cargo zeer geschikt is om in de behoeften van bijvoorbeeld serviceorganisaties te voorzien.
Carver wil in totaal voor minimaal € 0,5 miljoen en maximaal € 1,5 miljoen aan converteerbare obligaties uitgeven.

Carver_bedrijfsprofiel

Risico’s en zekerheden

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat Carver geen geld heeft om u terug te betalen of om de rente te betalen. Dit zou het geval kunnen zijn wanneer de prognoses niet of onvoldoende gerealiseerd worden. Dan kan het zijn dat u niets van de lening terugbetaald krijgt en dat u geen rente krijgt.

Er worden verder geen zekerheden geboden. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen wij u naar het prospectus en het essentiële-informatiedocument.

Tarieven

Onderstaand zijn de tarieven weergegeven die NPEX hanteert.

NPEX-rekening gratis
Geld storten gratis
Inschrijfkosten emissie 1% éénmalig
Servicekosten 0,05% per maand*

*Te berekenen over de nominale waarde van de obligaties in portefeuille op coupon betaaldatum en te verrekenen met de (maandelijkse) rentebetaling.

Bekijk de effecten:

Effecten

Wilt u meer informatie?  Bekijkt u dan hier de prospectus en meer informatie:

 Aanbod op NPEX-effectenbeurs:

Aanbod
Terug naar boven