17 oktober 2018 – De markt voor slimme verlichting groeit keihard. Naast grote reuzen als Philips en Ikea profiteren ook kleinere partijen, zoals het Nederlandse Innr Lighting dat groeikapitaal aan het ophalen is. “De geeks zijn al om, nu willen we de massa aanspreken.”

Innr Lighting maakt slimme verlichting voor consumenten. Het Hilversumse bedrijf bestaat vijf jaar en heeft sinds vandaag een notering aan de mkb-beurs NPEX.

Innr wil met de uitgifte van een vijfjarige obligatielening tegen 8,25 procent rente 2 miljoen euro ophalen. De oprichters van het bedrijf, Jeroen Dalderop en Rob Timmer, hebben het geld nodig om verder te kunnen groeien, vooral in het buitenland.

Verschillende sferen

Bij slimme verlichting zijn lampen verbonden met internet waardoor die op afstand aan- en uitgezet kunnen worden. Ook is het mogelijk om het licht te dimmen en de exacte kleur te bepalen waardoor verschillende sferen gemaakt kunnen worden.

Volgens Ingrid Heynderickx, directeur van het Intelligent Lighting Institute van de TU Eindhoven, experimenteren winkelketens, ziekenhuizen en horeca volop met slimme verlichting. Ook consumenten hebben meer en meer interesse.

“De verlichtingsmarkt zelf groeit niet, maar er is wel duidelijk een verschuiving gaande. We willen af van traditionele verlichting, zoals halogeen, en vervangen die door led-verlichting. Met led is veel meer mogelijk. Je kunt eenvoudig kleuren aanpassen. De stap voor consumenten naar slimme verlichting is vervolgens niet groot”, zegt Heynderickx.

Beeld © Global Market Insights, Inc.

Markt groeit als kool

De wereldwijde markt van slimme verlichting groeit als kool, blijkt uit een een onderzoek door Global Market Insights begin dit jaar. In 2024 zal de markt wereldwijd 24 miljard dollar waard zijn. In 2017 was dat nog 6 miljard dollar, verwacht het onderzoeksbureau.

Innr Lighting, waar nu 14 mensen werken, zag al vroeg een gat in de markt. Oprichters Jeroen Dalderop en Rob Timmer werkten voorheen beiden bij Philips. Timmer hield zich bezig met slimme producten en Dalderop met verlichting.

“Ik was in 2012 in Japan en zag wat op professioneel vlak allemaal mogelijk was met slimme verlichting. Dat was het moment dat ik een kans zag voor de consumentenmarkt. Grote reuzen als Ikea lagen toen nog te slapen”, zegt Dalderop.

Machtige concurrenten

Inmiddels zijn de grote reuzen zelf ook wakker. Toch maken de oprichters van Innr Lighting zich geen zorgen over deze machtige concurrenten. “De markt wereldwijd is groot genoeg en onze lampen kunnen aangesloten worden op het netwerk van Ikea of Philips en andersom”, verklaart Dalderop.

Uit een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat GFK in augustus publiceerde blijkt dat de interesse voor smart home, waar slimme verlichting onder valt, dit jaar afneemt ten opzichte van de interesse in 2017. Een derde van de consumenten is bij smart home technologie bang om gehackt te worden.

Beeld © GFK

Hackers in je huis

Jeroen Dalderop: “Er zit heel goede beveiliging op onze producten, maar je kunt nooit 100 procent garanderen dat er niets gebeurt. Tegelijkertijd kun je je afvragen wat die hacker eraan heeft. Via slimme verlichting een huis binnenkomen is niet zinvol. Wat gaat ie doen? Het licht aan of uitdoen?”

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar