19 mei 2017 – Spreek met Mark de Graaf, grondlegger van de BOB Autowas B.V. over wasstraten en zijn ogen beginnen te glinsteren. Hier hoor je iemand met passie voor het vak. De Graaf wordt gedreven door maar een vraag: ‘Hoe maak ik mijn wasstraten iedere keer beter, efficiënter en duurzamer?’.


“Ik ben gegrepen door het autowasvirus.”

En dat lukt Mark de Graaf, die van oorsprong is opgeleid als Chemisch Technoloog aan de Technische Universiteit Delft steeds beter. “Door het proces continu en tot in het detail te blijven volgen, slagen we er nog steeds in om te optimaliseren en daardoor kosten te besparen,” zegt hij trots.

Vlaggenschepen

Bekend is De Graaf van zijn BOB Autowas-vestigingen, die inmiddels op zeventien plekken in Nederland te vinden zijn. Vlaggenschepen daarbij zijn de vestigingen in Schiedam en Amsterdam die autobezitters volledige service bieden en zowel de buitenkant als het interieur onder handen nemen.

Die vestigingen zijn het voorbeeld. We zien steeds meer klanten voor dit concept. De prijs is concurrerend en je hebt binnen korte tijd van binnen en buiten een schone auto. Dit is een belangrijke trend, die veel van de kleinere wasstraten die er nu nog zijn, zal verdringen. Met het kapitaal dat we via de obligatielening van NPEX aantrekken, willen we meerdere van deze ‘superwasstraten’ inrichten.”

Efficiënter

Stap voor stap heeft De Graaf het wasproces verbeterd. Dat maakt dat de wasstraten van BOB efficiënter, sneller en duurzamer zijn dan de concurrentie. “Ik heb een aantal belangrijke lessen geleerd bij het opzetten van onze wasstraten op Curaçao. Twee dingen zijn daar duur: water en elektriciteit. Je kunt daar dan ook alleen een rendabele wasstraat drijven, als je die twee factoren zo efficiënt mogelijk aanwendt.

En succesvol is De Graaf met de wasstraten op het Caribische eiland. “We hebben er inmiddels twee, en heel Curaçao weet ons te vinden. Van de autoverhuurbedrijven tot de voertuigen van de overheid.”

Ook voor innovatie heeft De Graaf oog. Zo introduceerde hij als eerste de zogenaamde ‘poetsstraat’, die inmiddels wereldwijd navolging heeft. “Het resultaat is verbluffend en dat maakt de automobilist tot een tevreden klant. Het is een extra dienst. Dat maakt onze wasstraten tot de meest rendabele in de wereld. Het is niet voor niets dat we belangstelling hebben uit de hele wereld. Zelfs vanuit de VS wordt er inmiddels naar ons gekeken, terwijl daar de wasstraat ooit is uitgevonden. Daar gelden we als een voorbeeld van innovatie.

Maatschappelijke blik

Maar De Graaf is ook een ondernemer met een maatschappelijke blik. Zo heeft hij een open houding naar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die zeker een kans verdienen. “Ik ben op die manier aan mijn beste mensen gekomen”, zegt hij.

Het is de combinatie van goed personeel, snelle service en hoge kwaliteit die BOB Autowas populair maakt. “Snelheid is een belangrijke factor in onze branche. Als er rijen ontstaan kost dat klanten. Mensen rijden door en komen die dag niet meer terug.”

De Graaf ziet de toekomst met groot optimisme tegemoet. “De afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot technologisch marktleider. Dat maakt dat we goed zijn voorgesorteerd om de sprong naar meer consumenten te maken. En met de huidige economische meewind zien we dat er niet alleen meer mensen ons weten te vinden, maar dat men ook vaker komt. In dat opzicht staan alle signalen op groen.