10 mei 2017 – De vaart zit er goed in bij CTOUCH. Na het eerste kwartaal in 2017 maakt Remmelt van der Woude, sinds kort de nieuwe CEO binnen de directie van het Eindhovense bedrijf dat groot formaat touch screens voor onder meer het onderwijs en de zakelijke markt produceert en verkoopt, de balans op.

De omzet gaat dit jaar volgens de gestelde doelstelling naar € 30 miljoen (2016: € 20,5 miljoen). De eerste vier maanden van dit jaar stegen de verkopen naar € 5,3 ​miljoen, verbeterde de marge en werd er fors geïnvesteerd om de gewilde groeispurt van CTOUCH op de lange termijn mogelijk te maken. Een jaarlijkse omzetgroei van 35%, een Ebita van minimaal 5% en uiteindelijk € 69 miljoen omzet in het jaar 2020 is het perspectief van de CTOUCH-directie.

Groei is wat we vorig jaar onze investeerders hebben voorgehouden bij de uitgifte van de obligaties via NPEX”, zegt Van der Woude in een gesprek over de meest recente ontwikkelingen bij CTOUCH. Van der Woude en zijn team hebben het vizier op 2020 gericht. “Met het extra kapitaal zijn we in staat om onze producten te innoveren, ons internationaal te versterken en de banden met een aantal gerenommeerde fabrikanten te versterken, waardoor de onderneming de concurrentie met de collaboration oplossing van Microsoft en Cisco voor kan blijven en fors kan groeien.”

CTOUCH zet de stappen naar de toekomst welbewust. Het bedrijf versterkte zich de afgelopen zes maanden met twaalf gekwalificeerde medewerkers die stuk voor stuk een bijdrage aan de stootkracht van het bedrijf leveren. Hierdoor komt het aantal medewerkers op circa 40. De liquiditeitspositie van CTOUCH is na de kapitaalsinjectie volgens Van der Woude “ijzersterk”.

De afgelopen maanden werden er forse stappen gezet om de nieuwe CTOUCH-schermen voor de zakelijke markt te introduceren: de CTOUCH Leddura 2meet en 2share. Deze nieuwe lijn moet ervoor zorgen CTOUCH de positie in de zakelijke markt met displays in de vergader- en directiekamers verder versterkt.

CTOUCH introduceert de komende maanden nieuwe groot formaat screens voor de zakelijke markt, de CTOUCH Leddura 2meet en 2share, waarbij intensief is samengewerkt met gerenommeerde fabrikanten Barco en Harman Kardon. De CTOUCH Leddura is onder meer voorzien van Microsoft Skype voor Business, biedt de mogelijkheid voor beveiligd draadloos samenwerken en reageert op gesproken commando’s voor zoekopdrachten binnen Google en Microsoft. Het aandeel van CTOUCH in de zakelijke markt, naast het onderwijs, zal verder gaan toenemen.

Driekwart van de touch screens wordt momenteel nog verkocht aan de educatieve markt. “De CTOUCH Leddura biedt de mogelijkheid tot beveiligd draadloos samenwerken in presentaties, is voorzien van de nieuwste technologie van partner Harman Kardon, waardoor gesproken commando’s binnen Google en Microsoft mogelijk zijn”, aldus Van der Woude met passie en enthousiasme.

Bovendien werd de verkoopkracht versterkt. In Engeland werd CTOUCH-distributeur Medium overgenomen door de grootste Britse IT-distributeur Exertis, waardoor het verkoopkanaal van CTOUCH in een klap werd vergroot van 1.500 naar 20.000 dealers. Met als bijkomend voordeel dat Exertis ook in een aantal andere Europese landen een uitgebreid dealernetwerk heeft. Schaalgrootte wordt in alle schakels van de distributieketen steeds relevanter.

De Duitse markt trekt stevig aan. Dat komt omdat IT in het onderwijs een van de speerpunten is van de Duitse overheid en we hebben daar een krachtige distributeur, de firma Kindermann. In Zwitserland kiest men altijd voor kwaliteit boven prijs en ook die markt groeit voor CTOUCH. In Duitsland en de Scandinavische landen wordt nog gezocht naar verdere uitbreiding van het verkoopteam.

We liggen dus op koers, maar we zijn altijd bezig om te verbeteren, we willen flexibel zijn en we willen de juiste mensen op de juiste stoel krijgen”, vertelt Van der Woude, die in het directieteam van plek wisselde met Francois Barlinckhoff. Hij neemt sales en internationaal nu voor zijn rekening, Bernard Gosselink is CFO in het directieteam, terwijl Van der Woude eindverantwoordelijk is en strategie en productie onder zijn hoede heeft genomen.

Van der Woude: “CTOUCH bevindt zich in een transformatie van productgericht denken naar klantgericht denken. Bij iedere actie staat vanaf nu de vraag centraal: wat levert het de gebruiker van een CTOUCH touch screen op?

In de professionaliseringsslag die CTOUCH doormaakt is er bovendien voor gekozen om een Raad van Advies te introduceren. Wellicht een allereerste stap op weg naar een raad van commissarissen. “We kregen bij de NPEX-introductie vragen over transparantie van ons bedrijf. ‘Wie controleert jullie?’ was de vraag van beleggers. We willen juist graag openheid van zaken geven. Vertellen wat we doen en wat we van plan zijn. CTOUCH kan de extra kennis van leden van de Raad van Advies, onder wie ING-bankier Geert van de Guchte op het terrein van financiën en van Roel Copic van ASML voor productontwikkeling goed gebruiken.”

Volgens Van der Woude maakt CTOUCH op een aantal andere terreinen flinke vorderingen. Als voorbeeld noemt hij dat het inkoopproces van reserve-onderdelen voor de touch screens sterk is verbeterd. Daardoor leert het bedrijf meer over de producten en wordt meer efficiency en een hogere kwaliteit bereikt. Waar CTOUCH-klanten tot dusver eenmalig betalen voor de hardware is het doel om steeds meer over te stappen naar betalen gebruik en voor nieuwe software-releases.

CTOUCH as a service’ wordt met de introductie van de Leddura-serie binnenkort werkelijkheid. “We zijn dan in staat om met onze klanten een langdurige relatie aan te gaan met veel aandacht voor service, begeleiding en persoonlijke commitment. Hoe werk je met het scherm? We willen heel graag sparringpartner zijn, coachen, helpen. Onze belangrijkste merkwaarde ‘the power to engage’ zal steeds meer in de vorm van een dienst bij de klant zichtbaar zijn.”

Bij groei hoort wellicht ook een nieuwe behuizing in een ander, groter bedrijfspand. De plannen liggen klaar om begin 2018 naar Strijp in Eindhoven te verhuizen, een prikkelende omgeving waar veel tech-bedrijven met hetzelfde dna al een plek hebben gevonden.  “Voorwaarde is dat we CTOUCH bij elkaar houden. Ons magazijn, de verkoop en de ontwikkeling van de displays. We doen dit met elkaar. Dat is onze kracht.