,,Met nieuw kapitaal blijven we de concurrentie drie stappen voor
Tussen de levensgrote touch displays in het experience centre van CTOUCH verwoordt Remmelt Van der Woude, hij is Chief Technology Officer, een bijzondere karaktertrek van het Eindhovense bedrijf. ,,Wij waren waarschijnlijk de eerste start-up van Nederland”, knipoogt Van der Woude naar zijn collega en ​CFO van CTOUCH Bernard Gosselink. ,,En zo voelt het nog steeds een beetje.”

De werkelijkheid is anders. Gosselink, Van der Woude en hun collega CEO François Barlinckhoff hebben met hun team van 25 medewerkers hun bedrijf CTOUCH in het spoor gezet van groei en innovatie. En dat in een markt van onderwijs en bedrijfsleven, die gulzig hun innovaties en technologie omarmen om leslokalen, college- en vergaderzalen uit te rusten met de interactieve schermen uit Eindhoven.

De geschiedenis van CTOUCH leest als een spannend jongensboek. Van der Woude en Gosselink kennen elkaar van Philips Nederland, waar ze elkaar op de afdeling New Business tegenkwamen en besloten samen verder te gaan ondernemen. Ze starten hun bedrijf in 2000 met projectoren. In 2005 zijn zij samen met François Barlinckhoff gaan ondernemen in de bekende witte, digiborden  in 2010 brachten ze de eerste CTOUCH-display op de markt.

Na een jarenlange periode van voortdurende groei wil CTOUCH zich verder onderscheiden en doorstomen in de verschillende internationale markten. Daarom werd gezocht naar een partij die CTOUCH verder kon helpen in de zoektocht naar solide en volwassen financiering.

,,Vandaar de keuze voor NPEX”, zegt Bernard Gosselink over de introductie van CTOUCH bij de MKB-Beurs van Nederland. ,,Wij willen zelf het stuur in handen houden. De stap naar private equity maken we dus nu niet. We zien de uitgifte van de obligaties via NPEX en verhandelbaarheid via hun platform als een hele mooie manier om iedereen mee te laten participeren.

Beleggers, die vanaf vandaag kunnen inschrijven, ontvangen een rente van 7% op de 5-jarige obligatielening van afgerond € 2,5 miljoen.

,,Hierdoor zijn we in staat om ons verder te onderscheiden door met een innovatieteam de touch-beleving te optimaliseren. We kunnen onze relatie met partners verder uitdiepen en CTOUCH wordt in staat gesteld te internationaliseren”, zegt Van der Woude, die als voorbeeld de samenwerking met audio-innovator en wereldwijd marktleider van consumentenaudio Harman Kardon, noemt. ,,Dankzij hun technologie is het geluid via speakers in de displays spectaculair goed en dat is ook wat er van ons wordt verwacht in het huidige concurrentieveld.”

Met een omzet van ruim €17 miljoen in 2015 laat CTOUCH onverminderd een sterke groei zien. De onderneming is winstgevend, maar wil profiteren van de snel groeiende zakelijke markten in Europa, met name in onder meer Duitsland. De verkopen in de Europese markt, waar de geografische focus van CTOUCH ligt, wordt geschat op ongeveer 150.000 stuks. De Europese markt is goed voor 20% van de wereldmarkt en staat meer open voor het leveren van totaaloplossingen dan bijvoorbeeld de Chinese markt. In de visie van CTOUCH staan totaaloplossingen bovenaan het lijstje.

CTOUCH wil de concurrentie voorblijven door te blijven vernieuwen. Met als inzet: binnen drie jaar de omzet verdrievoudigen.

,,Iedereen kent nu de touch-technologie dankzij zijn telefoon of tablet. Je zou voor het gemak kunnen zeggen dat CTOUCH een grote iPad is”, aldus Van der Woude. ,,Misschien is het destijds in 1997 ooit wel bij Philips begonnen. De Philips Velo beschikte over de eerste touch-mogelijkheid. We zijn nu bijna 20 jaar verder en de innovaties gaan door en wij willen ons blijven onderscheiden van de rest van de markt ook door zelf onze innovaties te beschermen via patenten.

Gosselink vult aan: ,,Je ziet in de markt een trend naar steeds grotere schermen. Van 55, 65 naar 70 inch en nog groter. Met glas dat niet reflecteert en waarin we steeds verder ontwikkelen. In de laatste uitvoering is de opstaande rand weg. Meer scherm en het ziet er nog eens erg mooi uit. Maar we stoppen daar niet. We helpen onze klanten ook met de implementatie en acceptatie van hard- en software. Voor docenten is het een grote omschakeling, maar het biedt voor hen grote kansen om leerlingen en studenten meer te betrekken bij de lessen. Datzelfde geldt voor mogelijkheden in de zakelijke markt. Graag een CTOUCH in de boardroom, maar ook in de rest van de vergaderruimtes. De groeikansen zijn legio.

De wereld telt momenteel 67 miljoen vergaderzalen (!). In 2018 wordt in dit segment een verkoopgroei van 30% verwacht. Duitsland is voor CTOUCH zo’n groeimarkt, maar hetzelfde geldt ook voor de Scandinavische landen, Zwitserland en de Verenigde Arabische Emiraten.

Waar Nederland en Groot-Brittannië vooroplopen door de interactieve schermen razendsnel te adopteren, is het Duitse onderwijs minder gemakkelijk toegankelijk. ,,Dat heeft vooral te maken met de financiering van de scholen, die grotendeels regionaal is georganiseerd. Maar ook daar is deze ontwikkeling niet te stoppen. Nederland loopt voorop met de digitalisering en de snelheid van het internet. Dus we staan ook internationaal aan de vooravond van doorbraken in andere landen.

CTOUCH begeleidt gebruikers van de displays en de software via de eigen CTOUCH Academy. Colleges, lessen en groepstrainingen krijgen dankzij het interactieve gebruik en de nieuwe generatie displays een andere dimensie. De mannen achter de CTOUCH-displays, die draaien met eigen Android platform COS (CTOUCH Operating System) en en zelf ontwikkelde CTOUCH App storen, willen hun producten blijven verbeteren.

De notering via NPEX zal CTOUCH nog meer bekendheid geven, maar daar doen Van der Woude en Gosselink het niet voor. Ze werken nu al samen met de TU Delft en de Technische Universiteit Eindhoven, waar mogelijk nieuwe innovaties door ontstaan en die ook geëxploiteerd kunnen worden. Air France KLM, ABN-Amro, BAM en Microsoft zijn al klant, terwijl er bovendien erkenning kwam met de toekenning  van FD Gazellen-Awards voor onder meer de meest succesvolle internationaliseringsstrategie in 2015.

CTOUCH heeft de mouwen opgestroopt. Met meer vet op de botten kan de markt nog beter worden bewerkt. ,,We zijn constant bezig met toegevoegde waarde. Daarom moeten we nu extra stappen zetten om onze positie te verstevigen. Voordat we worden ingehaald door anderen. We zijn nu in staat met onze innovatiekracht ze niet een of twee, maar drie stappen voor te blijven”, aldus Gosselink.