Amsterdam, 17 juli 2020

Icecat groeit solide en ziet vraag snel stijgen

De inkomsten van Icecat N.V. (NPEX: ICECAT) zijn in de eerste zes maanden van 2020 met 8,4% gestegen tot 4,8 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De brutowinst steeg met 5% en aangezien de bedrijfskosten stabiel bleven, verbeterde de winst-voor-belasting van Icecat met 24% tot 939K euro. Dit is de belangrijkste reden voor de verbeterde kaspositie met 15% tot 4,8 miljoen euro. Een solide kaspositie is nuttig gebleken bij recente acquisities, zoals Cedemo per april 2020, die bijdraagt ​​aan ongeveer de helft van de gerealiseerde groei, en is essentieel voor andere overnames of investeringsscenario’s.

Uit de crisis innoveren

Icecat handhaafde de groei van het bedrijf ondanks het begin van de COVID-19-pandemie en streeft ernaar de groei in de rest van 2020 vast te houden. Het lijkt een zekerheid dat 2020 een recessiejaar is in de meeste grote markten, maar aan de andere kant blijft de ecommercemarkt zich ontwikkelen. Vanaf het tweede kwartaal focust Icecat zich op het integreren van de overgenomen Cedemo-activiteiten en het realiseren van commerciële en operationele synergiën.

De onzekerheden met betrekking tot de mogelijk multicyclische aard van de COVID-19-pandemie en de effecten op het economische klimaat, leiden tot meer voorzichtigheid in de markt met betrekking tot investeringen in e-commerce, en dus in de diensten van Icecat. Om deze reden heeft Icecat haar marketing gericht op gratis instapservices voor productinformatiebeheer (PIM) voor merken en ecommercebedrijven. “Dit vergroot onze voetafdruk en zorgt voor het behoud van een gezonde pijplijn en dealflow. Verder blijven we ons richten op innovatie van PIM-diensten en partnerschappen”, aldus CEO Martijn Hoogeveen. Icecat is door Facebook geselecteerd als contentpartner, net als door Google, Amazon en Alibaba hiervoor. Wat innovatie betreft, is Product Story, een nieuwe digitale asset, uitgerold ten behoeve van merken als DELL en Huawei. Een nieuwe service-introductie is de Brand Rank-pagina van Icecat, een real-time statistische rangschikking van merken op basis van hun relatieve positie op de wereldwijde ecommercemarkt.

Voetafdruk Icecat vergroten tijdens de crisis

De COVID-19-lockdowns gaan gepaard met een versnelde acceptatie van e-commerce, wat zichtbaar is in Icecats online voetafdruk: het aantal downloads van product data-sheets (PDS’en) tijdens H1-2020 steeg met 62% tot 2,9 miljard in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, en het aantal nieuwe registraties steeg met 48% tot 4,2K nieuwe registraties. De database van Icecat bevat nu 8 miljoen PDS’en, elk beschikbaar in ongeveer 50 talen. Dit impliceert dat de relevantie van Icecat is toegenomen en dat de freemium-business-modellen goed aansluiten bij de huidige marktomstandigheden.

Icecat Vendor Central wordt nu omarmd door een toenemend aantal (online) retailers, die hun merkleveranciers individueel activeren om zich te registreren als brand editor.

Tenslotte staat Icecat in de top 50 van Nederlandse data science-bedrijven na een positieve reactie in de wetenschappelijke gemeenschap en media op onze onderzoeken naar de mogelijke multicyclische seizoensgebondenheid van COVID-19.

Over Icecat N.V.

Icecat, genoteerd aan de NPEX-beurs sinds 2017, is een winstgevende en snelgroeiende, online uitgever en syndicator van productinformatie ten behoeve van de mondiale ecommercemarkt. Icecat werkt mondiaal voor tienduizenden platformen zoals Amazon, Google, Alibaba, Rakuten, Wehkamp, BOL en honderden  merken, waaronder Intel, Microsoft, Philips, Akzo, TomTom, HP, DELL, Lego, L’Oréal en Akzo Nobel.

Icecat omvat momenteel de dochtermaatschappijen Iceshop B.V., Syndy B.V., Cedemo B.V., Icecat LLC (Icecat Ukraine) en Icecat Content Sourcing OÜ (Icecat Estonia) en de participatie Hatch B.V. Icecat Ukraine en Icecat Estonia zijn verantwoordelijk voor de inhuur van editor- en software developer-capaciteit en de uitgifte van de ICURY cryptomunt van Icecat. Hatch levert slimme “Koop Nu”-knoppen die ervoor zorgen dat de websites van fabrikanten meetbare verkopen genereren via hun online resellers. Iceshop en Syndy zijn specialisten in e-commerce-integraties en Product Information Management (PIM)-oplossingen in respectievelijk de tech- en supermarktbranche.

Klik hier voor de H1-2020 rapportage.