2 maart 2017 – Icecat, leverancier van productinformatie voor webwinkels als Bol.com en Amazon.com, heeft zijn debuut aan mkb-beurs NPEX gemaakt. Het bedrijf haalde € 4,4 mln op met de plaatsing van certificaten van aandelen van € 10 per stuk, zo maakte het bedrijf bekend.

Daarmee komt het opgehaalde bedrag niet in de buurt van de € 10 mln waarop was gehoopt. Oprichter en ​CEO Martijn Hoogeveen is toch te spreken over het resultaat van de beursgang. ‘We hoopten op € 10 mln maar we wisten dat dat nog niemand was gelukt bij NPEX. Realistischer was € 3 mln en daar zitten we boven, dus dat is prima.’ Om de beursgang tot een succes te maken, moest er minimaal € 2,5 mln worden opgehaald.Donderdagmiddag slaat Hoogeveen ceremonieel op de NPEX-gong. Transacties in het aandeel zijn nog niet tot stand gekomen.Catalogus

Icecat is in feite een catalogus met informatie over en afbeeldingen van producten die op internet te koop zijn: elektronica, speelgoed, verzorgingsproducten en mode bijvoorbeeld. Een kleine 60.000 webwinkels en vergelijkingssites maken gebruik van de datasheets van Icecat, die in 40 talen beschikbaar zijn. Naast Bol en Amazon behoren ook eBay en Wehkamp tot de klanten.

Bij de beursgang waren maximaal een miljoen nieuwe aandelen beschikbaar, oftewel 9% van het totaal. Icecat zette in 2015 € 5,4 mln om en boekte een winst voor belastingen van € 0,97 mln. De opbrengst van de beursgang wordt gebruikt om ‘dubbelcijferige groei’ te bewerkstelligen.

Bron:  FD