TUBES Trading Update 1e helft 2021

Hilversum, 30 augustus 2021

Geachte lezers,
TUBES heeft zich verder ontwikkeld in verschillende verkoopmarkten. Er is een omzetindex 564 versus het 1e half jaar van 2020 gerealiseerd. De groei kwam van bestaande klanten en nieuwe klanten.

Groei
De grote klanten, zoals Vinebox (www.getvinebox.com), D-Vine (www.d-vine.pro) , eLuscious (www.wijnbeurs.nl, www.wijnvoordeel.nl) en Vivant (www.vivant.eco) laten allemaal groei zien.

TUBES werkt samen met de absolute top van de wijnwereld. In juni is er een tasting box met Robert Parker Wine Advocates ontwikkeld ten behoeve van een online wine tasting met deelnemers van over de hele wereld. In de box zaten exclusieve wijnen van 4 wijnhuizen: Chateau Pavie, Chateau Angelus, Chateau Leoville Las Cases en Chateau Haute Lafitte. Er zijn per wijnhuis wijnen uit 2000 en 2005 afgevuld waardoor de deelnemers van de wine tasting een vergelijking konden maken tussen deze twee jaargangen. De recensies waren heel positief en TUBES ontving de lovende complimenten van de Editor in Chief van Robert Parker.

In het 4e kwartaal volgt een volgende tasting box van Robert Parker Wine Advocates: Kings of Rhône – met de allermooiste wijnen uit deze regio van E. GUIGAL en Chapoutier.

Naast wijnen heeft TUBES ook sterke dranken van onder meer Mack & Schühle afgevuld in het eerste half jaar. De samenwerking met Lucas Bols heeft zich ook verder ontwikkeld: er zijn nieuwe formaten ontwikkeld en afgevuld. Lucas Bols heeft de orders voor de 2e helft van het jaar verhoogd wegens goede reacties uit de markt, o.a. Verenigde Staten.

Er is een sterke aanwas van nieuwe klanten. Afgelopen half jaar hebben wij onder meer de aansprekende wijnhuizen Kanonkop (Zuid-Afrika), Yalumba (Australië), en de merken van de grootste wijnspelers ter wereld Treasury Wine Estates en Concha y Toro.

Verhogen productie capaciteit en kwaliteit
Teneinde de groeiende vraag te kunnen beantwoorden, is er geïnvesteerd in kwaliteit en capaciteit. Er is een nieuwe productielijn aangeschaft, diverse randapparatuur zoals o.a. grotere buffer tanks en stikstof apparatuur, en is er een professioneel laboratorium gebouwd. Verder is er een nieuwe
machine besteld voor het automatisch legen van flessen, welke in september wordt geleverd. Door het unieke en specialistische karakter van het product is er veel tijd besteed aan de afstemming. Naast de 100ml TUBES worden nu ook 200ml TUBES op de lijn afgevuld.

Het laboratorium heeft de centrale rol in het proces. Er is fors geïnvesteerd in mensen, meetapparatuur en processen om daarmee de kwaliteit te borgen. Iedere wijn die we bottelen heeft een andere behandeling nodig. Alle producten worden voorafgaand aan het afvullen eerst geanalyseerd en bij akkoord vrijgegeven. Op basis van de analyse wordt de exacte wijze van afvullen bepaald. Van alle geproduceerde wijnen worden samples bewaard om in ouderdomsanalyses uit te
voeren. TUBES presenteert zich hiermee als volwaardig zakenpartner wijnbottelaar met een unieke expertise en kwaliteit.

Naast de investeringen zijn er significante besparingen gerealiseerd op de belangrijkste inkoopgebieden: glazen TUBES, PET TUBES, karton en wijn.

Website
De TUBES website is geheel vernieuwd – zie: www.tubes.nl. De nieuwe website is nu ook te vinden op www.wineintubes.com. Een nieuwe website waarmee we ons internationale karakter aangeven en de match maken met onze website hoofdtaal Engels. Het doel van de nieuwe website is high over 2-ledig: 1) Onze (toekomstige) klanten nog beter informeren over wie we zijn, wat we doen en laten zien wat voor mooie klanten we al bediend hebben. 2) Meer leads genereren voor sales. Met deze 2 hoofddoelen in gedachten hebben we met het marketingteam kritisch gekeken naar de opbouw en inhoud van de website. Belangrijke aspecten zijn: weten wie je bezoeker is, teksten schrijven die de vindbaarheid vergroten en informatie geven die onze (toekomstige) klanten de juiste input geven om een leadformulier in te vullen. Aangezien een website nooit klaar is zullen we continu verbeteringen verwerken zoals; teksten aanscherpen, portfolio cases toevoegen en op basis van data en analytics onze vindbaarheid vergroten. Daarnaast zullen we de website vertalen in het Spaans, Frans, Italiaans en Duits om onze vindbaarheid en toegankelijkheid te vergroten bij bedrijven die in deze taal op Google zoeken (Verwachting begin okt live). Tevens zullen we meer gebruik maken van blogs en video’s van de verschillende proposities (Sampling, Travel, Gifting).

Covid
Sinds juli zijn er weer contactmomenten met Travel klanten (luchtvaartmaatschappijen). Waar de verwachting was dat Travel richting het vierde kwartaal zou opveren, blijkt nu dat de impact langduriger is dan verwacht en dat de tendens nu is dat er dit jaar geen ruimte is voor nieuwe introducties. Wij richten ons op eerste half jaar 2022 in Travel. Daarnaast hebben we een harde constatering dat foodretail een grillige markt blijft met de combinatie Covid en toezeggingen die adhoc worden teruggetrokken.

Corona zal een blijvende impact hebben. Businessmodellen zijn blijvend veranderd, Direct to Consumer (D2C) wordt belangrijker. Dit heeft voor TUBES als de standaard voor single serve wijn,spirits een blijvend positief effect.

Verwachting 2021
De totaalverwachting voor 2021 is een omzet van €6mio en een Ebitda van €300k. Dit is lager dan het oorspronkelijke budget wat met name het gevolg is van Covid op de Travel markt en de Retail markt. Ons doel is om continue te blijven verbeteren en zorgen dat wij DE single serve wine in TUBES specialist ter wereld zijn. De groei in B2B zal worden doorgezet. D2C markt biedt veel perspectief. TUBES is volop bezig om versneld te groeien in dit segment.

Edwin Blom I CEO