Alibaba sluit contract met Icecat.

Amsterdam, 15 oktober 2018 – De kwartaalomzet van Icecat N.V., de beursgenoteerde uitgever van productgegevens voor de wereldwijde ecommercemarkt, nam in het derde kwartaal van 2018 toe met 19,7% tot 2,13 miljoen euro, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De winst voor belastingen nam toe met 64% tot 516K euro dankzij een verbeterde brutowinst en relatief lagere bedrijfskosten.

ICECAT NV Q3 2018 Q3 2017 % jaar-op-jaar
Netto omzet 2.132.522 1.781.074 19,7%
Kosten sales 278.959 260.038 7,3%
Brutowinst 1.853.562 1.521.036 21,9%
Brutowinst % 86,9% 85,4%
Totaal operationele kosten 1.340.711 1.204.245 11,3%
EBIT 512.851 316.791 61,9%
Financiële inkomsten/kosten -3.280 1.787
EBT (winst voor belastingen) 516.132 315.004 63,8%
EBT % 24,2% 17,7%

Bedragen in euro.

Syndy overname: sturen op synergie
Syndy, overgenomen in het 1e kwartaal 2018, ligt op schema om in de loop van 2018 winstgevend te worden. Financiële, marketing- en verkoopsynergiën zijn inmiddels gerealiseerd. De focus ligt nu op het realiseren van operationele synergiën door het verplaatsen van retailer templating- en datafeed-jobs naar Icecat’s near-shore teams. De vrijgekomen cashflow wordt gebruikt om verder te investeren in uitbreiding van het ontwikkelteam, om de verbetering van het Syndy PIM (product informatiemanager), zoals gebruikt door merk- en retail-klanten, te versnellen.

Icecat-catalogus en gebruik blijven snel groeien
Wat de niet-financiële KPI’s betreft, zijn de trends in het 3e kwartaal positief. De statistieken zijn gebaseerd op 1,1 miljard product-datasheet-downloads door ecommercebedrijven en consumenten gedurende het 3e kwartaal 2018*. Het aantal productdatasheets (PDS) in de catalogus steeg op jaarbasis met 19% tot 5,4 miljoen. Het aantal ondersteunde merken is met 8% gegroeid tot 21 duizend en het aantal ondersteunde productcategorieën groeide met 11% tot 4.927. Veel van de nieuwe categorieën zijn in mode, doe-het-zelf en speelgoed. Het aantal geregistreerde e-commerce kanaalpartners groeide met 8% tot 79 duizend en het aantal technische interfaces met retail-platformen nam toe met 15% tot 3.000**. Van de technische gebruikers maakt 26% (767) nu gebruik van Icecat Live, real-time downloads via JSON of door consumenten rechtstreeks, waardoor Icecat Live op zichzelf ook al een volwassen contentsyndicatienetwerk is geworden.

 

Q3-2018 % op jaarbasis
PDS Downloads 3e kwartaal 1,1 miljard *
Ondersteunde merken 20.519 8%
Ondersteunde Categorieën 4.927 11%
Channel partners 78.991 8%
Platform Tech Interfaces** 2.927 15%
Platforms waarvan: Icecat Live 767 82%
Beschreven producten (PDS) 5,4 miljoen 19%

*geen vergelijkbare data beschikbaar vanwege andere meetmethode na wegfilteren robot-downloads
**exclusief handmatige bezoekers van het Icecat-platform

Topmarktplaatsen in Europa en Latijns-Amerika werken met Icecat
In het 3e kwartaal 2018 werden nieuwe strategische partnerschappen gesloten met belangrijke marktplaatsen in belangrijke markten: Duitsland, Polen, Spanje en Latijns-Amerika.

100 gebruikers nemen deel aan de cryptopiloot van ICURY
De ICURY-pilot, de cryptomunt van Icecat met symbool ICY, is nu uitgebreid tot bijna 100 gebruikers. Nieuw is dat het token nu kan worden geüpload naar een Icecat-account om een gebruikerssaldo te veranderen. We onderzoeken nu welk blockchain-technologie moet worden gebruikt om interne micropayments te gaan ondersteunen. Zie https://iceclog.com/joint-the-icury-pilot-icecat-erc20-tokens-now-integrated-into-icecat-user-accounts/

Icecat PIM-verbeteringen: 3D en productvarianten in fashion
De Icecat PIM-omgeving wordt continu geüpgraded. 3D-modellen en productvarianten worden nu ondersteund in zowel XML als JSON: https://iceclog.com/3d-images-and-product-variants-via-product-xml/.
3D vanwege klanten zoals Philips, HP, Xerox en BOL, en productvarianten vanwege het FashionBase-project met GS1 Nederland, bekend van de barcodestandaard.

Over Icecat NV
Icecat, genoteerd aan de NPEX-beurs sinds 2017, is een winstgevende en snelgroeiende, online uitgever en syndicator van productinformatie ten behoeve van de mondiale ecommercemarkt. Icecat werkt mondiaal voor tienduizenden platformen zoals Amazon, Ebay, Rakuten, Wehkamp, BOL en zo’n 300 merken, waaronder Philips, Akzo, TomTom, HP, DELL, Lego, L’Oréal en Akzo Nobel.

Icecat omvat momenteel de dochtermaatschappijen Iceshop B.V., Syndy B.V., Icecat LLC (Icecat Ukraine) en Icecat Content Sourcing OÜ (Icecat Estonia) en de participatie Hatch B.V. Icecat Ukraine en Icecat Estonia zijn verantwoordelijk voor de inhuur van editor- en software developer-capaciteit en de uitgifte van de ICURY cryptomunt van Icecat. Hatch levert slimme “Koop Nu”-knoppen die ervoor zorgen dat de websites van fabrikanten meetbare verkopen genereren via hun online resellers. Iceshop en Syndy zijn specialisten in e-commerce-integraties en Product Information Management (PIM)-oplossingen in respectievelijk de IT- en supermarktbranche.

Meer informatie:
– ICURY: icury.com
– Achtergronden: iceclog.com
– Icecats database: Icecat.com