Amsterdam, 23 mei 2018: GS1 Fashion Base is officieel gestart in Nederland in samenwerking met Icecat en leidende spelers in de modebranche. Het doel is een productcatalogus te creëren die is gevuld met artikeldata voor fashion-ecommerce en -retail, die makkelijk tussen fabrikanten en hun kanaalpartners te delen zijn. Inretail en Modint, brancheorganisaties in retail non-food en mode, ondersteunen het initiatief. Leidende marktpartijen als De Bijenkorf, Wehkamp, Just Brands, PVH (Hilfiger, Calvin Klein), Micro Fashion, Dobotex (onder meer F1 en Puma), Van Winkel Fashion, Van Tilburg Mode & Sport, Bestseller en Euretco, gaan de komende maanden het Fashion Base-contentplatform gebruiken.

De realisatie van GS1 Fashion Base is gestart na een overeenkomst tussen GS1 en Product Informatie Management (PIM) en contentleverancier Icecat. Global Sales manager Koen Looijmans van Icecat heeft “groot vertrouwen in de combinatie tussen GS1 als autoriteit voor internationale standaarden en Icecat als leverancier van een flexibel contentplatform dat zich wereldwijd bewezen heeft”. De partijen zetten vaart achter het project. Binnen vier maanden moet het platform in gebruik zijn. Het project start in Nederland, maar is met het gekozen platform klaar om internationaal uit te rollen, zeker ook omdat het platform voldoet aan internationale GS1-standaarden en door de koppeling met Icecat’s wereldwijde contentsyndicatienetwerk.

Dekking productinformatie omhoog

De gedachte is dat GS1 Fashion Base de adoptie van GS1 EDI (electronic data interchange) in de modesector gaat versnellen. GS1 heeft in 2016 een verbeterde EDI-berichtenset voor de mode geïntroduceerd. GS1 Fashion Base maakt EDI aantrekkelijker doordat het initiatief zorg draagt voor een hogere dekking op het mode-assortiment van (r)etailers.

GS1 Fashion Base op basis van Icecat

De initiatiefnemers ontwikkelen GS1 Fashion Base op basis van een al bestaande Icecat PIM-oplossing. Dit PIMplatform biedt leveranciers en retailers een korte time-to-market voor het produceren en syndiceren van gestandaardiseerde artikeldata. Het achterliggende datamodel voor GS1 Fashion Base is gebaseerd op het classificatiemodel van GS1: Global Product Classification. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van het GS1 US-datamodel-voor-de-modesector, welke is ontwikkeld door meer dan 150 retailers en leveranciers waaronder Nike, PVH, Walmart, Neiman Marcus, Hudson Bay, Macy’s en Nordtrom.

Er zijn verschillende manieren waarop leveranciers en retailers via Icecat artikeldata kunnen aanleveren of ontsluiten: via CSV, XML, JSON en JavaScript inserts. Aanvullend is er een webinterface beschikbaar en zijn er add-ons met populaire ecommerce-omgevingen zoals Magento Commerce, Prestashop, Amazon, Ebay, Google Shopping, Akeneo en SAP Hybris. Dit maakt het bedrijven makkelijk om hun artikeldata te delen met al hun partners.

Over GS1 Nederland

Als onafhankelijke not-for-profit-organisatie ontwikkelt GS1 internationale uniforme standaarden voor de identificatie, het vastleggen en delen van gegevens. GS1 brengt al meer dan 40 jaar supermarkten en drogisterijen, bouwmarkten, ziekenhuizen en kledingwinkels, hun leveranciers en logistiek dienstverleners bij elkaar.

De kracht van GS1? De ruim 18.000 Nederlandse bedrijven die zijn aangesloten bij GS1 Nederland en gebruikmaken van de GS1 standaarden. GS1 Nederland maakt deel uit van de wereldwijde GS1 organisatie. In 150 landen is GS1 actief met een hoofdkantoor in 113 landen. Wereldwijd zijn er 1,5 miljoen deelnemers aangesloten bij GS1.

Het was Albert Heijn zelf die in de jaren ’70 de barcode uit Amerika naar Nederland haalde. Hij zag mogelijkheden om de kassa-afhandeling te verbeteren. Een onafhankelijke partij was nodig om de supermarktketens en leveranciers bij elkaar te brengen om de keten efficiënter te maken. Met dit doel werd GS1 Nederland opgericht. Nog steeds werken we in de geest van onze founding father en visionair Albert Heijn: bedrijven in een keten helpen efficiënter samen te werken.

Over Icecat NV

Icecat, genoteerd aan de NPEX-beurs sinds 2017, is een winstgevende en snelgroeiende, online uitgever en syndicator van productinformatie ten behoeve van met name de e-commercemarkt. Icecat werkt mondiaal voor tienduizenden platformen zoals Amazon, Ebay, Rakuten, Wehkamp, BOL en zo’n 300 merken, waaronder Philips, Akzo, TomTom, HP, DELL, Lego, L’Oréal en Akzo Nobel.

Icecat omvat momenteel de dochtermaatschappijen Iceshop B.V., Syndy B.V., Icecat LLC (Icecat Ukraine) en Icecat Content Sourcing OÜ (Icecat Estonia) en de participatie Hatch B.V. Icecat Ukraine en Icecat Estonia zijn verantwoordelijk voor de inhuur van editor- en software developer-capaciteit. Hatch (voorheen Iceleads BV) levert slimme “Koop Nu”-knoppen die ervoor zorgen dat de websites van fabrikanten meetbare verkopen genereren via hun online resellers. Iceshop en Syndy zijn specialisten in e-commerce-integraties en Product Information Management (PIM)-oplossingen.