20 juni 2017 – Topman Marinus van Driel prakt buitenkans met aandelenemissie op NPEX om HyGear verder te versnellen.
Een buitenkans. Zo betitelt Marinus van Driel, CEO, aandeelhouder en oprichter van HyGear, de gelegenheid om de Spaanse aandeelhouder Abengoa uit te kopen.
“Maar zo’n buitenkans moet wel gefinancierd worden. En dat bracht HyGear en NPEX weer bij elkaar,” vertelt een opgetogen Van Driel.
HyGear geeft nu via NPEX 434.780 certificaten van aandelen uit met een uitgifteprijs van € 5,75. En de belangstelling is groot.
Nog geen vijf maanden geleden plaatste HyGear een obligatie van 7% bij NPEX, het platform voor groeifinanciering. Het in Arnhem gevestigde bedrijf is één van de beurslievelingen op het NPEX-platform. De obligatielening van € 2,5 miljoen was destijds in recordtempo volschreven. “Het lag dus voor de hand om ook voor de emissie van certificaten van aandelen onze blik op NPEX te richten,” stelt Van Driel.
De producent van compacte industriële productgasseninstallaties draait op volle toeren. “De transitie naar een bedrijf dat ‘Gas as a Service’ (GAAS) aanbiedt, loopt voor op schema. Dat maakt dat onze kapitaalsbehoefte onverminderd groot is. Het resterende geld dat we met de emissie binnenhalen gaan we hiervoor aanwenden“.
Groeiaandeel
Wie in de HyGear belegt, investeert in een innovatief groeiaandeel. “Toch mag de aandeelhouder ook rekenen op jaarlijks dividend. Onze leidraad is dat we 2/3 van de winst uitkeren. Dit alles natuurlijk onder voorwaarde dat de solvabiliteit van de onderneming dit toelaat,” stelt Van Driel. 1/3 blijft in de onderneming om verdere groei te financieren.
De prijs van de certificaten is gebaseerd op het huidige businessplan waarbij de bestaande aandeelhouders er voor hebben gekozen af te zien van het inprijzen van toekomstige productontwikkelingen. “We hebben er als bestaande aandeelhouders voor gekozen geen toekomstige productontwikkelingen in te prijzen. De nieuwe aandeelhouders profiteren dus net als de al bestaande aandeelhouders evenredig mee met het succes van de onderneming.”
Visie
Van Driel over zijn visie: “In 2002 zijn we met een klein clubje mensen begonnen. We zagen de opkomst van brandstofcellen voor auto’s, waardoor deze voortgedreven zouden kunnen worden op waterstof. Een schoner alternatief dan fossiele brandstoffen en handiger dan elektrisch rijden omdat je geen lange laadtijden hebt.”
Maar Van Driel, die destijds in de VS werkte, zag ook iets anders. “Het vervoer van waterstof naar tankstations is ingewikkeld en duur. Je kan maar betrekkelijk weinig waterstof tegelijk vervoeren en daardoor wordt het als brandstof onrendabel. Dat verandert als je waterstof ter plekke kunt produceren.”
Zeecontainers
En dat was het begin van HyGear. “Wij hebben een installatie ontwikkeld die in principe niet groter hoeft te zijn dan één of twee zeecontainers. Dat maakt dat je een fijnmazig netwerk kunt bouwen waardoor de kosten van het transporteren van het gas bijna komen te vervallen.”
De automobielindustrie zette haar kaarten in de tweede helft van het eerste decennium van deze eeuw op elektrisch rijden en waterstof stond niet meer bovenaan de agenda.
Deugd
HyGear maakte van de nood een deugd en verlegde de focus op industriële toepassing van haar concept. “Want ondertussen bleek de vraag vanuit de industrie voor de compacte installaties onverwacht groot,” vertelt Van Driel.
Bedrijven zoals Philips en Saint Gobain in Spanje zagen het voordeel van het hebben van een installatie bij de fabriek. HyGear kreeg nog een extra duw in de rug toen het ook compacte installaties ging bouwen voor de productie van andere industriële gassen zoals zuurstof en stikstof.
Het bedrijf verkoopt haar installaties over de hele wereld, maar richt zich vooral op Europa en Azië. Daarom heeft het ook een verkoopkantoor in Singapore. “De vraag naar industriële gassen groeit enorm in Azië. Dus dat is een logische plek voor ons.”
Gas as a Service (GAAS)
Klanten vroegen echter om steeds meer ontzorgd te worden. “Dat maakt dat we tegenwoordig GAAS-contracten (Gas as a Service) sluiten. De klant betaalt per afgenomen eenheid gas. Wij garanderen de levering en de bedrijfszekerheid,” zegt Van Driel.
De abonnementsvorm die HyGear heeft geïntroduceerd slaat aan. “De vraag is groot, en dat stelt je ook voor een uitdaging. Immers we moeten meer voorfinancieren dan voorheen. Tot voor kort konden we dat uit de lopende business en het opgebouwde eigen vermogen betalen. Nu zien we onze groei daardoor geremd wordt. En daar is onze band met NPEX een belangrijke manier om geld aan te trekken waarmee we kunnen versnellen.”
Optimistisch
Ondernemer Van Driel ziet de toekomst dan ook optimistisch tegemoet. “Wij hebben een weg gekozen die ons ver gaat brengen. De focus op GAAS maakt het bedrijf bestand tegen conjuncturele schommelingen en zorgt uiteindelijk voor een constante bron van inkomsten.”
En er is meer, vertelt de CEO met een glimlach. “Het groen en duurzaam ondernemen zet door. Wat in 2002 niet van de grond kwam, is nu wel in opkomst. De auto-industrie investeert de komende jaren negen miljard euro in de ontwikkeling van waterstof gedreven brandstofcellen. Het is ondenkbaar dat wij daar geen graantje van mee gaan pikken.”