14 februari 2017– HyGear staat in de hoogste versnelling. De producent van compacte gasproductie installaties draait op volle toeren. “We betrekken hier binnenkort een nieuw kantoor. En je raadt het niet, maar eigenlijk hebben we alweer ruimte tekort”, zegt Marinus van Driel, CEO, medeaandeelhouder en oprichter van HyGear met een zekere trots in zijn stem.

HyGear

In 2002 zijn we met een klein clubje mensen begonnen. We zagen de opkomst van brandstofcellen voor auto’s, waardoor deze voortgedreven zouden kunnen worden op waterstof. Een schoner alternatief dan fossiele brandstoffen, en handiger dan elektrisch rijden omdat je geen lange laadtijden hebt.”

Maar Van Driel, die destijds in de VS werkte, zag ook iets anders. “Het vervoer van waterstof naar tankstations is ingewikkeld en duur. Je kan maar betrekkelijk weinig waterstof tegelijk vervoeren, en daardoor wordt het als brandstof onrendabel. Dat verandert als je waterstof ter plekke kunt produceren.”

Zeecontainers
En dat was het begin van HyGear. “Wij hebben een installatie ontwikkeld die in principe niet groter hoeft te zijn dan een of twee zeecontainers. Dat maakt dat je een fijnmazig netwerk kunt bouwen waardoor de kosten van het transporteren van het gas bijna komen te vervallen.”

De automobielindustrie zette haar kaarten in de tweede helft van het eerste decennium van deze eeuw op elektrisch rijden, en waterstof stond niet meer bovenaan de agenda.

Deugd
HyGear maakte van de nood een deugd en verlegde de focus op industriële toepassing van haar concept. “Want ondertussen bleek de vraag vanuit de industrie voor de compacte installaties onverwacht groot.”, vertelt Van Driel.

Bedrijven zoals Philips en Saint Gobain in Spanje zagen het voordeel van het hebben van een installatie bij de fabriek. HyGear kreeg nog een extra duw in de rug toen het ook compacte installaties ging bouwen voor de productie van andere industriële gassen zoals zuurstof en stikstof.

HyGear verkoopt haar installaties over de gehele wereld, maar richt zich vooral op Europa en Azië. Daarom heeft het ook een verkoopkantoor in Singapore. “De vraag naar industriële gassen groeit enorm in Azië. Dus dat is een logische plek voor ons.”

Gas as a Service (GAAS)
Klanten vroegen echter om steeds meer ontzorgd te worden. “Dat maakt dat we tegenwoordig GAAS-contracten sluiten. (Gas as a Service). De klant betaalt per afgenomen eenheid gas. Wij garanderen de levering en de bedrijfszekerheid,” zegt Van Driel.

De abonnementsvorm die HyGear heeft geïntroduceerd slaat aan. “De vraag is groot, en dat stelt je ook voor een uitdaging. Immers we moeten meer voorfinancieren dan voorheen. Tot voor kort konden we dat uit de lopende business en het opgebouwde eigen vermogen betalen. Nu zien we onze groei daardoor geremd. En daar komt de obligatie van NPEX om de hoek kijken. Het geld dat we daarmee ophalen, helpt ons versnellen.”

Optimistisch
Ondernemer Van Driel ziet de toekomst dan ook optimistisch tegemoet. “Wij hebben een weg gekozen die ons ver gaat brengen. De focus op GAAS maakt het bedrijf bestand tegen conjuncturele schommelingen en zorgt uiteindelijk voor een constante bron van inkomsten.

En er is meer, vertelt de CEO met een glimlach. “Het groen en duurzaam ondernemen zet door. Wat in 2002 niet van de grond kwam, is nu wel in opkomst. De auto-industrie investeert de komende jaren negen miljard euro in de ontwikkeling van waterstof gedreven brandstofcellen. Het is ondenkbaar dat wij daar geen graantje van mee gaan pikken.”