Xillio 

Xillio logo
Menu
AFM - Geen prospectusplicht!

0:00 / 0:00

Quote Rikkert Engels

Dagelijks komen er binnen ondernemingen wereldwijd grote hoeveelheden data bij. Denk aan rapporten, Excel bestanden, ontwerpen, brieven, contracten, video’s, beeldmateriaal etc. Deze informatie (ook wel content genoemd) moet zo worden opgeslagen dat het goed vindbaar is voor medewerkers. Organisatie gebruiken daarvoor speciale informatie opslagsystemen voor documenten. Ook na een verhuizing van het ene opslagsysteem naar het andere opslagsysteem, moet de informatie vindbaar blijven. In een wereld waar kennis en informatie in grote hoeveelheden exponentieel groeit, is dit een enorme uitdaging. Xillio biedt een unieke oplossing om deze uitdaging het hoofd te bieden.

 

Xillio is in 2017 door marktanalist Gartner vernoemd tot ‘Cool Vendor in Content Services’. 
Xillio is in 2017 door marktanalist Gartner vernoemd tot ‘Cool Vendor in Content Services’. 
Xillio is in 2017 door marktanalist Gartner vernoemd tot ‘Cool Vendor in Content Servi
Gartner Cool Vendor Xillio is in 2017 door marktanalist Gartner vernoemd tot ‘Cool Vendor in Content Services’. 
Xillio

Xillio Nederland B.V.

Xillio is gespecialiseerd in content migraties en integraties. Wij leveren migratiediensten sinds 2004 en wij ontwikkelen en verkopen (licenties) integratiesoftware. 

Xillio

1. Migratiediensten:

Het migreren van informatie is vergelijkbaar met een verhuizing. Een verhuizing is succesvol als alle spullen uit de oude woning op de juiste plek in de nieuwe woning terecht komen. Zo werkt het ook met migraties/verhuizen van informatie. Voor ondernemingen of instellingen is overstappen van het ene naar het andere opslagsysteem een grote operatie met veel valkuilen. Het is namelijk bijzonder ingewikkeld om de informatie van het ene opslagsysteem goed te synchroniseren en te harmoniseren met het andere. Xillio heeft daar slimme methodes en software voor ontwikkeld, waardoor het toch mogelijk is om systemen met elkaar te laten praten en informatie feilloos over te zetten. Ook zorgen wij ervoor dat de informatie, tijdens een verhuizing, wordt opgeschoond. Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van dubbele bestanden. Wij ​worden door grote organisaties wereldwijd benaderd worden om te helpen met een (vastgelopen) verhuisproject.  

Koppelingen

Informatie kan worden opgeslagen in heel veel verschillende typen informatie opslagsystemen. Veruit de meeste systemen hebben wij al een keer verhuisd en wij hebben daarvoor specifieke koppelingen met deze systemen gebouwd. Met deze koppelingen halen wij alle informatie op uit het oude systeem en importeren wij het in het nieuwe systeem. Wij hebben waarschijnlijk de grootste collectie koppelingen naar informatie opslagsystemen ter wereld.

2. Integratie software

Om informatie eenvoudig terug te vinden, zou het ideaal zijn als alle informatie, die binnen een organisatie aanwezig is, op één opslagsysteem staat. Maar net zoals uw privéfoto’s ook op meerdere apparaten en applicaties aanwezig zijn, zo is belangrijke bedrijfsinformatie vaak verspreid opgeslagen over verschillende opslagsystemen. Om die reden hebben wij onze integratiesoftware ontwikkeld. Deze integratiesoftware zorgt ervoor dat gebruikers vanuit één bron een link kunnen leggen met informatie die is opgeslagen op andere bronnen. Hiervoor gebruiken wij de koppelingen die we bij onze migraties al hebben ontwikkeld. Onze integratiesoftware zorgt ervoor dat alle systemen met elkaar kunnen communiceren door gebruik te maken van één uniform informatiemodel (wij noemen dat een ‘unified content model’) en één toegangspunt. 
Xillio
Xillio

Software en diensten

Ons aanbod is tweeledig. Ten eerste leveren wij migratie- en integratiediensten en -software aan eindklanten. Daarnaast bieden wij onze integratiesoftware als OEM-offering aan andere softwarebedrijven. Dit houdt in dat andere softwarebedrijven onze software inbouwen in hun oplossing (zie ‘Markt en branche’ voor meer informatie).

Xillio infographic

Klanten

Wij worden door de markt gezien als leider in complexe migraties. Wij hebben wereldwijd heel veel grote complexe content migraties uitgevoerd. In Nederland onder andere bij Rijksoverheid, ABN AMRO, Canon, DSM, KVK, PWN, Phillips en Delta Lloyd. Maar ook internationaal bij klanten als Alitalia, Merck, Willis, Nestle, Barclays, AIG, Metlife, Harvard en nog veel meer. Deze internationale klanten bellen ons omdat er lokaal geen partij aanwezig is die de tools en de expertise hebben om de complexe migraties uit te voeren.

Xillio klanten

Partners

We werken al jaren samen met een aantal grote consultancy-organisaties, zoals Capgemini en Cognizant.

 

​Unieke ‘edge

Wij geloven heel sterk dat je om een écht werkende oplossing te bouwen, je minimaal 10 jaar met de voeten in de modder moet hebben gestaan. Goede software ontwikkelaars kunnen worden ingehuurd, maar het specificeren van de juiste functionaliteiten waar de klant echt behoefte aan heeft, vereist 10 jaar ervaring. Dankzij onze ervaring zijn we in staat gebleken om migratiesoftware te specificeren en te ontwikkelen waar klanten van over de hele wereld behoefte aan hebben. We zijn in staat gebleken om revolutionaire nieuwe concepten neer te zetten (het unified content model en de cloud API) en zagen jaren geleden reeds de trend aankomen dat migreren zou gaan veranderen in migreren en integreren.

gartner 50% quote

Markt en branche

Gartner, één van de belangrijkste analisten in de markt, geeft in een rapport eind 2016 aan dat het hebben van één informatie opslagsysteem niet reëel is en dat organisaties moeten nadenken over hoe zij de informatie afkomstig uit meerdere systemen aan gebruikers gaan aanbieden. Integratie van informatie opslagsystemen is dé oplossing.

 

Xillio biedt een innovatieve oplossing voor dit probleem en om die reden heeft Gartner in april 2017 Xillio tot Cool Vendor benoemd. Cool Vendor is een zeer prestigieuze benoeming.


Gartner's definition of a Cool Vendor is a small company offering a technology or service that is:

  • Innovative — enables users to do things they couldn't do before.
  • Impactful — has or will have a business impact, not just technology for its own sake. 
  • Intriguing — has caught Gartner's interest during the past six months.

Gartner noemt de markt waarin Xillio zich bevindt, de Content Integration Services markt. Gartner heeft in juli 2017 het Hype Cycle ‘Digital Workplace’ gepubliceerd waarin Xillio als één van de drie toonaangevende spelers in het segment ‘Content Integration Services’ wordt genoemd.

 

De markt waarin Xillio Nederland B.V. opereert, heet Enterprise Content Management (ECM). Deze markt is wereldwijd in 2016 $ 28,1 miljard groot en zal in 2021 groeien naar $ 66,27 miljard (Bron: MarketsandMarkets).

 

Sinds deze 2 rapporten zijn verschenen en de Cool Vendor herkenning van Gartner is de vraag naar onze migratiediensten en integratiesoftware sterk toegenomen. Om aan deze groeiende vraag te voldoen, willen we onze investeringen versnellen.

Groei

Xillio is van oprichting in 2004 tot en met 2016 altijd winstgevend geweest. Door de gespecialiseerde dienstverlening en de uitstekende reputatie in de markt, zijn wij altijd in staat geweest om zeer goede marges op onze dienstverlening te realiseren. De afgelopen 3 jaar hebben we een financiële strategie gevoerd om maximaal te investeren in de integratiesoftware, maar met behoud van een positief resultaat.


Xillio

De afgelopen 3 jaar is de omzet gegroeid met 63% van € 1.424.314 naar € 2.321.800 in 2016. In dezelfde periode zijn de kosten van de migratiedienstverlening juist gedaald van € 1.033.329 in 2015 naar € 974.314 in 2016. Dit door efficiëntere dienstverlening, een hogere softwarecomponent in de projectprijs en door hogere uurtarieven. 

 

De onderliggende winstgevendheid van de migratiedienstverlening is daardoor verder gestegen in 2016 naar 53% t.o.v. 47% in 2015 en een al zeer gezonde 36% in 2014. Een zeer positieve ontwikkeling.

 

Deze winsten zijn geïnvesteerd in de ontwikkeling van de integratiesoftware. Door toegenomen omzet en winstgevendheid vertonen deze investeringen een gelijke trend. Deze zijn gestegen naar € 1.082.751 in 2016 t.o.v. € 833.292 in 2015 en € 390.591 in 2014.

Winstgevendheid migratiediensten
Prognose omzet

2017: Slow down to speed up!

 

Door de eerdere succesvol uitgevoerde NPEX emissie hebben we in 2017 significant kunnen investeren in software ontwikkeling. Mede door de Cool Vendor erkenning en het Hype Cycle van Gartner is er een significante groei in vraag ontstaan van software partijen en implementatie partners die interesse hebben in ons product.

 

Hierdoor hebben we in 2017 significant geïnvesteerd in productontwikkeling en het uitbouwen van ons partner netwerk. Beide strategieën hebben een lange aanlooptijd en zorgen voor een stap terug in omzet voor 2017. Q4 2017 laat echter een sterke groei zien van de order pijplijn voor 2018 als gevolg van deze strategie. Dit leidt tot een significante versnelling van de omzet in de tweede helft van 2018 en daarna.

Prognose 2018-2020

 

Vanwege de significante order groei in het laatste kwartaal van 2017 is de order pijplijn voor 2018 zeer ruim gevuld.

De doorlooptijd van een OEM-deal is 14-18 maanden. Om die reden verwachten wij dat vanaf de tweede helft van 2018 de omzet uit de OEM-business zal gaan bijdragen aan de omzet. Vanaf 2019 zal dit substantieel gaan groeien en zorgen voor de versnelling van de omzet. De geprognotiseerde omzet voor 2018 is EUR 3240k, voor 2019 6655k euro en voor 2020 11700k euro.

Mijlpalen

Eind 2013 werd besloten om de transitie in te zetten van puur dienstverlener met gebruik van eigen software naar dienstverlener en software geschikt voor derden. Sindsdien gaat het hard. De software werd robuuster gemaakt, connectoren gestandaardiseerd en eind 2015 werd het unified content model bedacht. 

Unified content model

Een revolutionair concept. Het zorgt ervoor dat verschillende informatiesystemen “onder water” dezelfde "taal spreken". Een essentiële stap om de informatiesilo’s bij organisaties op te lossen. In 2016 hebben we dit in alle facetten van de software ingebouwd. De response hierop is overweldigend, met name die vanuit Silicon Valley.

San Francisco

Begin 2017 hebben we daarom een kantoor geopend in San Francisco. Nu bekende analisten de noodzaak van een geïntegreerd informatielandschap benadrukken, zit het tij daar ook mee. De connectoren zijn naar verschillende systemen gemigreerd. We hebben de mogelijkheid om deze systemen met elkaar te laten "praten" en we kunnen deze informatie beschikbaar maken. Het doel hiervan is het beschikbaar maken van informatie voor klantprocessen om klanten van organisaties een betere ervaring en dienstverlening te kunnen geven. 

 

Cool Vendor

In mei 2017 zijn we door Gartner tot Cool Vendor in Content Services benoemd in het rapport ‘Cool Vendors in Content Services, 2017’. Volgens Gartner levert Xillio een unieke technologie voor integratie tussen content services platformen en een grote verscheidenheid aan bestaande contentsystemen.

 

SDL integratie

De eerste OEM-klant, SDL, is live in september gegaan op onze cloud API. SDL heeft de API gebruikt om meerdere contentbronnen te integreren in haar productlijn voor vertaaltechnologie. Aan de vertaaltechnologie van SDL zijn nu Xillio koppelingen met diverse contentbronnen toegevoegd, waaronder Zendesk, Adobe Experience Manager, GitHub, Liferay en Microsoft SharePoint. Dankzij deze koppelingen komen documenten uit de aangesloten contentbronnen direct beschikbaar in de user interface van de Managed Translation, wat het vertaalproces aanzienlijk eenvoudiger maakt voor de gebruikers

 

Cloud API

In november 2017 is onze cloud developer API live gegaan voor ontwikkelaars. Hiermee kunnen ontwikkelaars zelf eenvoudig een integratie bouwen met onze koppelingen. Ook zijn software partners minder afhankelijk van Xillio en kunnen zij zelf met de API aan de slag en is de slagkracht en schaalbaarheid van Xillio enorm verstrekt.

Structuur

Xillio Tijdlijn
Organogram

Management

Xillio

Rikkert Engels, CEO en oprichter, een entrepreneur in hart en nieren. Heeft Xillio in 2004 opgericht en heeft 17 jaar ervaring in de Enterprise Content Management industrie. Studeerde Bedrijfskunde aan de Universiteit van Groningen.

Jana Korusova

Jana Kortusova, CFO, heeft meer dan 20 jaar ervaring in de financiële sector, waarvan het merendeel bij ABN AMRO en Wood&Co. Heeft haar MBA gehaald op TSM Business school Netherlands.

Sjoerd Alkema

Sjoerd Alkema, Manager Migratie Services, is verantwoordelijk voor onze Professional Services afdeling. Deze afdeling implementeert onze software en diensten bij onze klanten. Hij heeft ervaring als consultant en als productmanager bij o.a. Capgemini.

Ernst van Rheenen

Ernst van Rheenen, Chief Architect, is verantwoordelijk voor de product roadmap en architectuur van zowel de migratie- als integratiesoftware. Wordt zowel in binnen- als buitenland gevraagd als migratie expert bij complexe projecten. 

Jeroen Huinink

Jeroen Huinink, Chief Technology Officer is verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van ons productportfolio. Jeroen is voormalig CTO en eigenaar van Aia Software.

Otto de Graaf
Otto de Graaf, Vice President Marketing. Voormalig Chief Marketing Officer bij Adam Software en VP Strategy & Acquisitions bij SDL. 
Xillio

Leendoel

Door de sterk toegenomen vraag van zowel eindklanten als softwarebedrijven als implementatie partners uit de gehele wereld inclusief Silicon Valley moeten wij zowel onze investeringen in product als in sales en marketing versneld uitvoeren en hebben we dus meer zuurstof nodig. Tientallen tot honderden sales medewerkers bij grote softwareleveranciers willen mogelijk onze integratiesoftware mee verkopen als onderdeel van hun oplossing.

​Om aan de toenemende vraag van de markt te kunnen voldoen, zijn additionele investeringen nodig in productontwikkeling, marketing en sales.

Risico’s en zekerheden

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat ​Xillio Nederland B.V. geen geld heeft om u te betalen of om de rente te betalen. Dit zou het geval kunnen zijn wanneer de prognoses niet of onvoldoende gerealiseerd wordt. Dan kan het zijn dat u niets van de lening terugbetaald krijgt en dat u geen rente krijgt.

 

Als extra zekerheid voor deze obligatielening groot € 1 miljoen staat CEO dhr. R. Engels persoonlijk borg voor een bedrag van € 280.000. Deze borgstelling geldt ook voor de eerdere  Lening I dit jaar  van €2,5 miljoen groot (uitgifte datum 5 april 2017) tot een maximum bedrag van € 720.000.

  

Voor de volledige beschrijving van de borgstelling en de risicoanalyse verwijzen we u naar het prospectus en het informatiedocument.