LiveChat Service

LiveChat Service, onderdeel van de LCS Group, is actief op het gebied van live chat en biedt onder die noemer chat software, live chat bemanning en data gedreven marketing. Dit doet zij wereldwijd vanuit kantoren in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten.

Over LCS Group:

Online, maar toch persoonlijk met live chat

Wij zijn online dienstverlener op het gebied van live chat en helpen bedrijven en organisaties met het in contact komen met hun potentiële klanten via hun eigen website. Live chat werkt via een chatvenster dat onder in het scherm open kan worden geklikt. De websitebezoeker kan vervolgens in dit scherm typen, waarop hij of zij direct contact heeft met een vertegenwoordiger van de website of dat bedrijf. Ons doel is om zo door middel van persoonlijk contact met websitebezoekers zowel bedrijven als consumenten te helpen.

Wij bieden voornamelijk de volgende drie soorten dienstverlening aan:

  • het leveren van software op het gebied van live chat;
  • het verzorgen van de live chat bemanning voor bedrijven;
  • en het verzorgen van marketing op basis van chat gegevens.

Daarnaast richten wij ons steeds meer op het leveren van onze diensten als “white-label software” voor andere serviceproviders.

Wij leveren onze diensten via de verschillende bedrijven die tot onze groep behoren.

Wij willen ons de komende jaren focussen op het door ontwikkelen van onze software, waarbij we verschillende contactkanalen met elkaar verbinden in één platform om zo uit te groeien tot een totaaloplossing voor een live chat messaging platform. Daarnaast willen we onze verkoopactiviteiten uitbreiden en willen we onze marketingactiviteiten verder opzetten. Hier is financiering voor nodig en daarom geven we obligaties uit.

LCS Group

De obligaties worden uitgegeven door LCS Group BV, de holdingmaatschappij van LiveChat Service BV, LiveChat Service GmbH, LCS International BV, welke bemande chat diensten leveren en Cobrowser.net BV, ontwikkelaar en aanbieder van chat software. Daarnaast worden online marketingdiensten aangeboden onder de naam LCS Agency, wat een handelsnaam is van LiveChat Service BV.

Meer over onze diensten

Zoals het diagram hiernaast laat zien, was in 2019, meer dan de helft van onze omzet afkomstig van het verzorgen van de live chat bemanning voor bedrijven, gevolgd door onze marketingactiviteiten en het leveren van software.
Onze ‘white-label’ activiteiten waren in 2019 nog verwaarloosbaar klein en worden daarom niet weergegeven.

Het leveren van live chat software

Onze software stelt klanten in staat om via een chatvenster op de website contact te leggen met websitebezoekers. Klanten activeren het chatvenster door middel van een script. Dit script is gemakkelijk te plaatsen via de broncode van de website of Google Tag Manager. Een bezoeker ziet dan voortaan op de website de optie om een chatvenster te openen (zoals op de afbeelding hiernaast) en direct in gesprek te gaan met een vertegenwoordiger van de website.

De software wordt aangeboden als SaaS (Software as a Service) waar klanten afhankelijk van het aantal licenties dat zij gebruiken een maandelijks bedrag voor betalen.

Het verzorgen van bemanning voor live chat

Naast software bieden wij de mogelijkheid om (een deel) van de bemanning van de chat voor onze rekening te nemen. Onze chatoperators, de medewerkers die chatgesprekken voeren, kunnen de volledige chatdienst op zich nemen of als aanvulling dienen, wanneer de klant zelf niet in staat is te antwoorden, bijvoorbeeld bij drukte of in de weekenden. Onze chatoperators zijn 7 dagen per week beschikbaar, doordeweeks van 07:00 uur tot 23:00 uur en in het weekend van 9:00 uur tot 23:00 uur in 5 verschillende talen.
De klant neemt in dit geval een pakket af met een minimum aantal chatgesprekken per maand, waarvoor een vaste prijs wordt betaald. Extra gevoerde chatgesprekken worden achteraf per chat afgerekend.

Het is mogelijk om de bemande dienst te combineren met een chatbot, een programma die automatisch antwoord geeft op standaard vragen. Zodra de chatbot geen passend antwoord heeft, wordt de chat automatisch doorgeschakeld naar één van onze chatoperators.

Het verzorgen van marketing op basis van chatgegevens

Met het verzorgen van onze chatdiensten, verzamelen wij veel nuttige data over het gedrag van bezoekers op websites, zoals op welke pagina een chat wordt gestart of welke vragen het meest worden gesteld. Daarnaast kunnen in gesprekken ook door ons vragen worden gesteld die inzicht geven in de wensen en het type websitebezoeker. Op basis van deze gegevens kan de klant zijn marketing aanpassen of verbeteren en kan het verzamelen van data uit chatgesprekken gebruikt worden voor gerichte advertenties.

Het leveren van white-label diensten

Wij ontwikkelen onze software voortdurend, zodat we deze continu kunnen aanpassen aan de wensen van onze afnemers en de laatste stand van de techniek. Zo kunnen wij onze software koppelen aan bestaande systemen van andere service aanbieders. Onze software wordt dan geleverd in hun ‘look-and-feel’ zonder vermelding van onze naam. Dit noemen we het leveren van ‘white-label’ diensten.

Chat innovaties

Naast de ‘gewone’ chat oplossing op websites, bieden wij ook een aantal varianten dat we in eigen beheer hebben ontwikkeld. Zo is het mogelijk om in reclame-uitingen die op websites worden getoond een chatvenster te plaatsen. Dit noemen wij ‘chatbanners’. De reclame-uiting biedt zo een directe koppeling naar een vertegenwoordiger van het bedrijf achter die reclame.
Daarnaast bieden wij een chat oplossing voor in e-mails. In een email die iemand ontvangt is dan een chatvenster ingebouwd, waarmee men rechtstreeks in contact komt met het bedrijf achter die email.
Andere innovaties zijn het ‘retargeting by textmining’, waarmee data uit chatgesprekken kunnen worden gebruikt voor gerichte advertenties en screenshare, waarmee de chat operator kan meekijken met de websitebezoeker.

Marktontwikkelingen

Live chat heeft het afgelopen decennium de concurrentie van telefoon en e-mail definitief gewonnen als kanaal voor klantcontact. Ook voor de komende jaren wordt een enorme groei verwacht in de adoptie van live chat. Enkele statistieken*:

    • De markt voor live chat software zal in 2023 naar verwachting $ 987 miljoen zijn.
    • 54% van de B2B bedrijven en 31% B2C bedrijven gebruiken live chat voor marketing.
    • 53% van de bedrijven was in 2019 bezig chatbots en messenger diensten uit te rollen.

*Live Chat Adoption Statistics, Finances Online

Ook social media kanalen kennen een vlucht naar voren en begeven zich meer en meer op de zakelijke markt als online contactkanaal. Zo maakte WhatsApp medio februari 2020 bekend dat de berichten-app nu actief wordt gebruikt door meer dan 2 miljard mensen wereldwijd.
Om in te spelen op deze ontwikkelingen bouwen wij onze chat software op dit moment om naar een breder platform waarin alle mogelijke contactkanalen samenkomen.

Recente software ontwikkelingen

Voor het aanbieden van onze software onderscheiden wij twee type klanten. Aan de ene kant zijn dit grotere bedrijven en publieke instellingen, waar we maatwerkoplossingen aanbieden onder de naam ‘Cobrowser’. Dit type organisatie heeft vaak te maken met strenge regelgeving over de omgang met vertrouwelijke gegevens. Onze software voldoet aan de laatste veiligheids en privacy eisen, waardoor wij in staat zijn deze doelgroep te bedienen.

Daarnaast hebben wij onze software aangepast, zodat deze beter geschikt is voor kleine en middelgrote bedrijven. In plaats van een minimumafname aan chatdiensten, leveren wij aan deze bedrijven ook losse softwarelicenties voor eigen beheer van de chat, waarvoor een maandelijkse licentievergoeding wordt betaald. Dit gebeurt onder de naam Knowler.

Recente bemannings ontwikkelingen

De bemanning voor chatdiensten leveren wij sinds het einde van 2019 in 5 verschillende talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans en Frans. Hiernaast ziet u de verdeling van onze diensten per taal. Ongeveer driekwart van de door ons gevoerde chatgesprekken leveren wij in het Nederlands, wat onze oorspronkelijke thuismarkt is.

In vergelijking met andere talen, is de Nederlandse taalmarkt echter relatief klein. Dat betekent dat de potentiële markt voor chatdiensten in de andere taalgebieden groter is dan in het Nederlands, wat grote kansen biedt voor verdere groei.

Door het uitbreiden van onze verkoop- en marketingactiviteiten in de overige taalgebieden verwachten wij een gezonde groei te kunnen verwezenlijken.

Klanten

Hierbij een greep uit ons klantenbestand:

LCS NPEX Customers

Concurrentie

Er zijn een aantal verschillende concurrenten actief op (delen van) de markt die wij bedienen. In Nederland hebben wij twee concurrenten geïdentificeerd die, voor zover wij kunnen schatten, kleiner in omzet zijn dan wij. Daarnaast is er binnen Europa een aantal concurrenten dat vaak ten dele actief is op de markt die wij bedienen. Een voorbeeld hiervan is een Pools beursgenoteerd bedrijf, dat vooral actief is in het leveren van chat software. Voordat wij onze eigen software hadden, maakten wij ook gebruik van de software van dit bedrijf.

Wat ons echter uniek maakt is de combinatie van software, bemanning en marketing, drie pijlers die geen één concurrent met elkaar verbindt zoals wij dat doen.

Geschiedenis

In 2015 is Nick Blom gestart met het aanbieden van livechat diensten onder de naam LiveChat Service B.V. Eerst nog voor één klant, door Nick zelf bediend. Maar al snel volgden meer klanten en konden de eerste medewerkers worden aangenomen.

In 2017 werd de dienstverlening uitgebreid met marketing activiteiten die in 2018 werden samengebracht onder de naam LCS Agency. Eind 2018 werd CoBrowser.net B.V. overgenomen. Dankzij deze overname kreeg LiveChat de beschikking over eigen software, wat naast het merk Cobrowser wordt doorontwikkeld als laagdrempelige oplossing.

Begin 2019 verhuisden we naar een groter kantoorpand en in april van dat jaar namen we in Duitsland Finnchat GmbH over, wat nu LiveChat Service GmbH is. Dankzij deze overname kregen we direct toegang tot de Duitse markt. De overkoepelende holding kreeg de naam LCS Group. Eind 2019 hebben we ook Frans en Spaans toegevoegd om onze chatdiensten en software te kunnen bieden aan heel Europa. Begin 2020 hebben we onze focus verschoven van de ontwikkeling van alleen chat software naar een compleet communicatieplatform. Met deze verandering, was er naar de markt toe een nieuwe naam nodig voor die de lading beter dekt: Conversation24.

Omdat door de corona pandemie thuiswerken inmiddels gemeengoed was geworden, zijn we begin 2022 weer verhuisd naar een kleiner kantoor aan de Botersloot in Rotterdam. Tegelijkertijd werd het platform verder uitgebreid met de eerste catalogus- en betaalintegratie voor WhatsApp en introduceerden we Lead Automation via WhatsApp. Om efficiënter te kunnen werken hebben we in hetzelfde jaar verschillende werkmaatschappijen gefuseerd. Daarmee was de organisatie klaar voor de groeiambitie in 2023 en daarna.

Management team

Nick Blom is oprichter, CEO en indirect Bestuurder van LCS Group BV. Hij gaf leiding aan het salesteam van Van Boom & Slettenhaar Vastgoedfondsen, voor hij besloot voor zichzelf te beginnen. Sinds de start in 2015 heeft Nick LiveChat Service BV doen groeien naar een groep bedrijven die alle facetten van conversational commerce in zich heeft.

Mark Vrijvogel is sinds 2018 Operationeel Directeur van LiveChat Service BV. Na zijn studie Commerciële Economie, was Mark mede verantwoordelijk voor het opstarten en uitbreiden van Alternate Nederland tot één van de grootste elektronica webshops in Nederland en België. Na 20 jaar maakte hij de overstap om mee te bouwen aan het verwezenlijken van onze ambities.

Walid Sadek is als Head of Customer Experience verantwoordelijk voor de implementaties en ondersteuning van onze klanten. Tijdens zijn studie Sportmarketing & Management is Walid Sadek gestart bij LiveChat Service BV als afstudeer stagiair, waarna hij in vaste dienst kwam. Daarmee was hij één van de eerste medewerkers.

Sanne IJben is Manager Conversational Services en gebruikt haar kennis en expertise bij LiveChat Service BV om het internationale chat team en onze klanten mee te laten groeien met de organisatie. Voorheen was Sanne bij Robeco Retail mede verantwoordelijk voor de transitie van medewerkers en klanten naar online dienstverlening en het continu verbeteren hiervan.

Frank Leegstra is als Chief Technology Officer aan ons bedrijf verbonden. Na zijn studie heeft Frank in 2008 CoBrowser.net BV opgericht, welke hij twee jaar geleden heeft verkocht aan LiveChat Service BV. Sindsdien is hij betrokken bij het uitbreiden van het development team en nieuwe innovaties zoals het Messenger platform en Knowler.

Jeroen Mahler is Director International Partnerships. Jeroen was sinds de oprichting van CoBrowser.net BV bij dat bedrijf betrokken en bouwde een groeiend klantenportfolio op in de finance, e-commerce en overheid. Na de verkoop van zijn aandelen in aan LiveChat Service BV, is hij bij ons werkzaam en houdt hij zich bezig met het uitbreiden van ons partnernetwerk.

Christian Ebel is als Commercieel Directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van onze Duitse vestiging. Voordat hij de overstap maakt naar LiveChat Service GmbH, was hij werkzaam als Consultant Industry Partner bij Spryker Systems GmbH, waar hij een leidende rol had in het begeleiden van klanten bij de digitalisering van hun activiteiten.

Organogram

Leendoel

Wij zijn sinds 2015 gegroeid vanuit het niets naar een geconsolideerde jaaromzet van bijna € 3 miljoen in 2019 met een nettoresultaat na belasting over dat jaar van meer dan € 200.000.

De komende jaren willen wij verder groeien. Wij denken namelijk dat de markt ruimte biedt voor verdere groei en wij zijn ervan overtuigd dat we die groei ook moeten intensiveren. Om dat mogelijk te maken geven wij deze obligaties uit.

Wij willen maximaal € 2.500.000,- lenen van beleggers met een minimum bedrag van € 500.000,- dat wij willen investeren volgens onderstaande tabel.

Risico’s en zekerheden

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat LCS Group B.V. geen geld heeft om u terug te betalen of om de rente te betalen. Dit zou onder meer kunnen gebeuren indien wij niet voldoende kunnen groeien of als concurrenten het beter doen. Dan kan het zijn dat u niets van de lening terugbetaald krijgt en dat u geen rente krijgt.

Er worden verder geen zekerheden geboden. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen wij u naar het prospectus en het informatiedocument.

Tarieven

Onderstaand zijn de tarieven weergegeven die NPEX hanteert.

NPEX-rekening gratis
Geld storten gratis
Inschrijfkosten emissie 1% éénmalig
Servicekosten 0,05% per maand*

*Te berekenen over de nominale waarde van de obligaties in portefeuille op coupon betaaldatum en te verrekenen met de (maandelijkse) rentebetaling.

Bekijk de effecten:

 Klik op de onderstaande knop voor het prospectus en overige documentatie:

Aanbod op NPEX-effectenbeurs: