Notering beëindigd per 29 december 2023.

Let op: Faillissement uitgesproken

Fixers

Fixers is de grootste gecertificeerde reparatie keten van Nederland met reeds 12 locaties. Wij repareren smartphones, tablets, laptops en gaming consoles van alle bekende merken zoals Apple, Samsung en HP. Fixers voert reparaties uit voor zowel consumenten als zakelijke klanten. Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf met flinke groeiambities en op weg naar een landelijk dekkend netwerk. Fixers staat voor kwaliteit, snelheid, betrouwbaarheid, een aantrekkelijke prijsstelling en klanttevredenheid. Met ruim 30 gecertificeerde Fixers repareren wij elke dag mobiele apparaten snel, betrouwbaar en deskundig.
,,We garanderen een veilige, betrouwbare omgeving en kwalitatief hoogwaardige service via onze gecertificeerde technicians (Fixers). Dit in combinatie met de snelste doorlooptijden in de markt en aantrekkelijke pricing geeft ons een onderscheidende positie”

Over Fixers

Wij repareren smartphones, tablets, laptops, PC’s, wearables en game consoles voor bedrijven en particulieren. Wij repareren alle (bekende) merken mobiele apparaten. Per augustus 2022 bieden wij ook refurbished apparaten aan. Voor particulieren bieden wij onze diensten aan in onze winkels in Nederland. Daarbij bieden wij een (gratis) verzend- en/of ophaalservice aan in heel Nederland.

Zakelijke klanten kunnen wij maximaal ontzorgen via ons “Fix & GO concept”. Daarnaast bedienen wij zakelijke klanten met bulk- en volume deals. Ook bieden wij reparatie op locatie aan. Wij hebben tot doel om onze doorlooptijden de snelste in de markt te laten zijn. Voor iPhone hebben wij als uitgangspunt dat wij de reparaties binnen 30 minuten uitvoeren op alle locaties. De reparaties van computers kennen een doorlooptijd van enkele werkdagen.

Op dit moment hebben wij 12 locaties waar wij onze diensten aanbieden. Dat zijn de volgende locaties:

• Nieuw-Vennep (ook Business Center);
• Almere (inmiddels gesloten);
• Amsterdam IJburg;
• Amsterdam Centrum;
• Rotterdam;
• Utrecht Herculesplein (gaat naar Utrecht CS);
• Den Haag (per 1 oktober 2022)

• Breda;
• Leiden;
• Amstelveen;
• Blaricum;
• Rosmalen;
• Haarlem.

Wij zijn doorlopend bezig om geschikte locaties te vinden. Zo hebben wij net een geschikte locatie in Den Haag geopend aan de Herengracht 8a. Locaties die niet voldoende aanloop hebben zullen wij waar mogelijk sluiten. Zo is onze locatie in Almere gesloten (het huurcontract loopt nog wel tijdelijk door) omdat er niet voldoende aanloop was. Daarnaast zijn wij door NS Vastgoed benaderd om locaties te openen op treinstations in Nederland. Op dit moment wordt het aanbod overheerst door Food. NS Vastgoed wil additionele services aanbieden zoals reparatie en verkoop. Met NS Vastgoed is een overeenkomst gesloten voor een locatie op Utrecht Centraal Station waarbij is afgesproken om bij succes snel meer stationslocaties te verkennen. De locatie op Utrecht Centraal Station zal voor het einde van 2022 geopend zijn.

De adressen van onze winkels kunt u raadplegen via: https://www.fixers.nl/storelocator/

Geschiedenis

Wij zijn opgericht eind 2017 door Oyster Ventures (Michiel Mol, Stefan Nuijten en Maarten Elshove) met als doel om telefoonreparaties aan te bieden op locatie. In 2018 hebben wij PCService B.V. overgenomen. Door de overname van PCService kregen wij een vestiging in Leiden en een Business Centre in Nieuw-Vennep. Ons huidige hoofdkantoor is gevestigd op de locatie in Nieuw-Vennep. In 2018 hebben wij ook de onderneming van Swoop B.V. overgenomen. Dit was een overname uit faillissement. Door de overname van Swoop kregen wij er drie nieuwe winkels bij. Verder hebben wij in 2019 Smartphone Repair B.V. met twee winkels in Amstelveen en IJburg (Amsterdam) overgenomen 

Sinds de opening van onze eerste winkel in 2018 is het aantal winkels snel toegenomen, van 5 in 2018, naar 8 in 2019, tot 12 vestigingen in 2022. Met de uitbreiding van het aantal winkels is onze omzet ook toegenomen en de organisatie gegroeid. U leest meer over onze omzet in hoofdstuk 12.

In 2019 zijn wij door Apple gecertificeerd als Authorised Service Provider (ASP). Als ASP mochten wij reparaties aanbieden van (alle) Apple producten binnen en buiten de garantie. Ook heeft de consument de garantie dat zijn data veilig is als een reparatie door een ASP wordt uitgevoerd. Als ASP hadden wij toegang tot originele Apple onderdelen, gereedschappen, training, servicehandleidingen, diagnostische tests en informatiebronnen om de reparaties uit te voeren. Als ASP ontvingen wij doorverwijzingen van klanten via Apple. 

Wij hebben gemerkt dat de samenwerking met Apple als ASP een beperking werd voor onze verdere groei. Dit komt onder meer omdat Apple in 2020 heeft besloten om geen nieuwe ASP winkels meer te accepteren. Hierdoor konden wij geen nieuwe winkels openen.  

Wij hebben in maart 2022 besloten om onze certificering als ASP terug te geven. In plaats daarvan zijn wij nu door Apple gecertificeerd als Independent Repair Provider (IRP). Als IRP hebben wij nog steeds toegang tot originele Apple onderdelen, gereedschappen, training, servicehandleidingen, diagnostische tests en informatiebronnen om de reparaties uit te voeren. Als IRP mogen wij geen reparaties meer uitvoeren die onder de garantie van Apple vallen. Als IRP krijgen wij ook geen klanten meer doorverwezen door Apple.

Door de overstap van ASP naar IRP hebben wij wel de mogelijkheid om nieuwe winkels te openen. Verder is het ook mogelijk om naast originele ook niet-originele (refurbished) onderdelen van Apple aan te bieden. Zo verbreden wij onze propositie en kunnen we een grotere doelgroep bedienen door een groter aanbod en diversen prijsklassen (Good – Better – Best propositie). De refurbished onderdelen die we aanbieden worden aangeboden als Fixers Basic en Fixers Premium producten.

De Markt

Wij zijn actief op de markt voor reparaties van smartphones, tablets, laptops, gaming consoles en PC’s. Met name smartphones zijn een belangrijke categorie voor Fixers.

Er zijn geen branchegegevens beschikbaar over het aantal reparaties van telefoons in Nederland op jaarbasis. Op grond van informatie vanuit Apple en Samsung schatten wij in dat er in Nederland jaarlijks circa. 800.000 telefoonreparaties per jaar plaatsvinden. Op basis van indicatieve informatie van onder andere Samsung en Apple maken wij op dat Samsung telefoons met circa. 450.000 reparaties per jaar het vaakst gerepareerd worden. Apple is met 350.000 reparaties de tweede meest gerepareerde telefoon in Nederland. Wij verwachten dat het aantal reparaties van mobiele telefoons in de toekomst licht zal afnemen. Dit verwachten wij omdat mobiele telefoons beter worden en de gemiddelde levensduur langer wordt. Officiële marktdata ten aanzien van reparaties zijn niet beschikbaar.

Wij zien ook een ontwikkeling in de markt voor reparaties dat producenten de repareerbaarheid van hun apparaten steeds complexer of zelfs totaal onmogelijk maakt. Zelfs door een producent gecertificeerde partners kunnen dan niet alles meer repareren en zijn gedwongen om dure onderdelen bij de producent in te kopen.

Wij hebben intellectuele eigendomsrechten 

Het (beeld) merk Fixers is sinds 2018 door Fixers Holding vastgelegd bij het Benelux merkenbureau voor de klassen: 35, 37, 42. 

Klanten

Onze klanten zijn voor het overgrote deel consumenten die hun elektronica laten herstellen. Deze categorie klanten omvat op het moment ca. 85% van de omzet. 

Wij zijn ook actief op de zakelijke markt. Wij bieden bedrijven de mogelijkheid om hun apparatuur door ons te laten repareren (al dan niet op locatie). Deze groep klanten omvat op het moment ca. 15% van de omzet.

Op dit moment hebben wij alleen winkels in Nederland en richten wij ons met onze diensten uitsluitend op de Nederlandse markt

Concurrenten

De reparatiemarkt voor mobiele elektronica is gefragmenteerd. Nederland telt naar schatting 2.500 locaties waar consumenten naar toe kunnen gaan om een defect apparaat te laten repareren. Gezien de vele concurrenten op de markt waarop wij actief zijn is er geen enkele partij die een significant marktaandeel heeft.

Wij onderscheiden drie voorname groepen concurrenten op de markt waarop wij actief zijn:

  1. Retailers zoals Amac, Coolblue en MediaMarkt
  2. Gecertificeerde repair specialisten waarvan Fixers de grootste is
  3. Onafhankelijke repairshops (vaak eenmanszaken)

Lees hierover meer in het prospectus.

Strategie

Onze propositie is glashelder; wij willen het Carglass worden van de mobiele apparaten (zoals smartphones tablets en laptops). De reparatie markt is in Nederland een gefragmenteerde markt die nog niet “geclaimd” is door een premium brand en netwerk. Wij willen die positie gaan innemen door het opzetten van een landelijk dekkend netwerk van Fixers servicepunten waarbij alle mobiele apparaten van alle merken snel, voordelig en bovenal betrouwbaar gerepareerd kunnen worden. Wij hebben onderzoek uitgevoerd onder onze klanten. Uit dit onderzoek blijkt dat de klant vooral een veilige en betrouwbare omgeving prefereert ten aanzien van het inleveren van een mobiel apparaat voor een reparatie maar ook voor aanschaf. Via onze licentie op Apple en ons getraind en gecertificeerd personeel (onze “Fixers”) kunnen wij in de praktijk deze behoefte concreet invullen. Daarnaast merken wij dat klant het waarderen om snel en gemakkelijk geholpen te worden. Wij hebben op alle locaties onderdelen op voorraad zodat we bijvoorbeeld voor een iPhone een 30 minuten service kunnen aanbieden.

Wij willen met het de financiering die wij ophalen via de uitgifte van deze obligaties onder meer onderstaande plannen realiseren: 

  • Investeren in het openen van nieuwe Fixers Service Points om verder te groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Daarbij hoort ook het investeren in het aantrekken en opleiden van gekwalificeerd personeel; 
  • Investeren in het merk Fixers om de naamsbekendheid te vergroten en om “traffic” naar de winkels te stimuleren; 
  • Investeren in de zakelijke markt (B2B) via de Fix & GO propositie om meer zakelijke klanten aan ons te binden. Daarnaast verder investeren in capaciteit voor de grootvolume zakelijke klanten die in bulk reparaties aanbieden aan ons Business Centre in Nieuw-Vennep; 
  • Investeren in extra services zoals refurbished Hardware, Inruil en Telecom services. Hiermee kunnen wij voldoen aan de behoefte van klanten ten aanzien van vervangen, nieuwe aanschaf of inruil van apparaten; 
  • Investeren in IT: waaronder het koppelen van ons huidige ERP systeem aan de e-commerce/ website omgeving; 
  • Investeren in de uitbreiding naar het buitenland. Na Nederland zien wij namelijk ook volop kansen in België en Duitsland. Ook hier is de reparatiemarkt gefragmenteerd en zien we tevens ruimte voor het Premium Fixers Brand- en netwerk.

Repareren is bij uitstek een duurzame oplossing. Repareren voorkomt de enorme stroom aan nieuwe elektronica op de markt. Hiermee besparen we materiaal en dit is goed voor het milieu. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde CO2 uitstoot van een smartphone 80 kilogram bedraagt. We merken bij zowel de particuliere klant als ook de zakelijke klant dat het thema duurzaamheid steeds belangrijker wordt waar we als Fixers dus direct aan bijdragen. Ook verwachten we in het huidige economisch klimaat dat repareren een nog serieuzere optie wordt ten opzichte van de aanschaf van een nieuw apparaat gezien de koopkracht ontwikkelingen van consumenten.

Producten en diensten

Wij repareren smartphones, tablets, laptops, gaming consoles en PC’s. Wij repareren alle merken denkt u daarbij aan: Apple, Samsung, Acer, Dell, HP, Lenovo en Microsoft. Wij streven ernaar om de reparaties dezelfde dag uit te voeren afhankelijkheid van de beschikbaarheid van het onderdeel.

Wij bieden in principe drie typen reparaties aan:

  • Fixers Basic;
  • Fixers Premium; en
  • Origineel

Een andere grote groep reparaties zijn Windows computers van met name de merken HP, Lenovo, Acer en Dell. Ook deze onderdelen zijn goed beschikbaar en kunnen door onze officiële distributeurs vaak reeds de volgende dag geleverd worden na bestelling. Los van beschikbaarheid is onze expertise op Windows computers bovengemiddeld t.a.v. de markt waardoor we klanten goed kunnen helpen.

Verkoop

Naast reparaties bieden we ook het gehele Apple assortiment aan. Dit kunnen wij doen omdat wij zijn aangesloten bij het officiële Distribution Partner Program (DPP) listing bij beiden Nederlandse Apple distributeurs, Techdata en Also.

Als alternatief voor nieuwe producten bieden we ook een groot assortiment refurbished elektronica aan van onder andere Apple en Samsung. Deze refurbished elektronica wordt aangeboden met 24 maanden garantie. Zo heeft de klant een alternatief als een reparatie te duur uitvalt of als een klant geen nieuwe hardware wenst aan te schaffen. We helpen bij de aanschaf van hardware ook met het overzetten van data.

Fixers Zakelijk

Wij groeien ook in zakelijke omzet. In de zakelijke markt zijn we op 2 hoofdfronten actief namelijk:

  1. Via ons FIX & GO concept. Het doel van dit concept is om de reparatie van zakelijke apparaten voor medewerkers van bedrijven te vereenvoudigen. Nu is het nog vaak zo dat medewerkers van (grote) bedrijven bij een defect en/of schade aan een mobiel apparaat eerst naar kantoor moeten om via de IT afdeling apparaten in te leveren. Daarbij wordt vaak een hele keten gestart om het apparaat gerepareerd te krijgen, via vaak een reseller naar uiteindelijk een reparatiebedrijf en weer terug. Wij kunnen dit veel sneller regelen door medewerkers direct bij een van de Fixers Service Point te ontvangen waar op naam en rekening van het betreffende bedrijf de reparatie kan worden uitgevoerd.
  2. Bulk- en Volume deals. Voor grote zakelijke klanten repareren we laptops en smartphones in grote volumes. Dit zijn klanten die actief zijn in bijvoorbeeld onderwijs en zorg.

Management

Onze organisatiestructuur ziet er schematisch als volgt uit:
Naast onze bestuurder zijn dit de andere personen uit ons management team:
Marcel Honsbeek

De heer Honsbeek is sinds juli 2021 werkzaam bij ons. Eerst als business director voor de B2B-markt. In oktober 2021 is de heer Honsbeek aangesteld als Algemeen Directeur. De heer Honsbeek heeft relevante managementervaring opgedaan in de telecom en consumentenelektronica markt waaronder bij Vodafone, TomTom en Mediamarkt.

Alexander van Wijngaarden

Is verantwoordelijk voor de winkels. De heer Van Wijngaarden heeft relevante ervaring opgedaan bij Smartphone Repair.

Arthur Klinkenberg

Is verantwoordelijk voor de (ontwikkeling) van onze zakelijke dienstverlening en de klantenservice. De heer Klinkenberg heeft relevante ervaring opgedaan bij Swoop.

Theo Kort

Is verantwoordelijk voor financiën.

Structuur

Wij maken onderdeel uit van een groep van bedrijven. De juridische structuur van Fixers zag er tot medio 2022 als volgt uit:

 

Fixers Holding B.V. (wij) is/was de holdingvennootschap van Fixers Group B.V. Deze vennootschap was op haar beurt de holdingvennootschap van Fixers B.V. en Smartphone Repair B.V. De feitelijke activiteiten werden tot voor kort uitgevoerd door Fixers B.V. Smartphone Repair B.V. was een voormalige werkmaatschappij waarin geen activiteiten meer werden uitgevoerd.

Medio 2022 hebben wij onze juridische structuur aangepast en vereenvoudigd. Daarbij hebben wij de activiteiten van Fixers B.V. ingebracht in Fixers Group B.V. Vervolgens hebben wij de naam van Fixers Group B.V. gewijzigd in Fixers B.V. Het voormalige Fixers B.V. is in kader van de wijzigingen verdwenen. Wij zijn voornemens om op korte termijn SmartphoneRepair B.V. te ontbinden omdat er geen activiteiten meer worden uitgevoerd in deze entiteit. Nu ziet onze structuur er als volgt uit:

Omzet en winst

Onze omzet is in de eerste 3 kwartalen van 2022 was € 2.223.523, dit is een toename van € 214.555 ten opzichte van de eerste 3 kwartalen van 2021 (€ 2.008.968). Dit betreft een groei van 10,7%.

In absolute getallen is de Bruto Marge de eerste 3 kwartalen van 2022 met € 107.790 toegenomen ten opzichte van 2021. Dit is een toename van 13,0%.
Omdat de organisatie vanaf juni 2022 van Authorised Service Provider (ASP) is omgegaan naar Independent Repair Provider (IRP) is het business model en de bijbehorende marge gewijzigd. Dit zien we dan ook terugkomen in Q3 2022. De omzet is met 19,3% afgenomen t.o.v. Q2, maar de bruto marge is met 10,8% afgenomen. De reden hierachter is dat de nieuwe propositie ook niet origineel kan repareren tegen een lagere consumentenprijs, maar met een hogere percentuele bruto marge.

De afname in omzet en marge in Q3 2022 t.o.v. eerdere kwartalen was voorzien omdat een overgang van propositie tijd kost. Wij verwachten dat dit in het vierde kwartaal van 2022 zal herstellen. Dat is dan ook als zodanig in de prognose opgenomen met een omzet in Q4 2022 van
€ 768.788 en een bruto marge van € 358,794. De maand september 2022 laat dan ook al een omzetgroei zien van 35% ten opzichte van de maand augustus 2022 en een groei in marge van maar liefst 23% (ter vergelijking: In 2021 was er in september een omzetdaling van 5% ten opzichte van augustus en een margestijging van 2,7%).

2020 2021 30 september 2022
Netto-omzet 1.932.651 € 2.839.134 € 2.223.523
Winst € -1.334.156 € -1.271.247 € -986.507 

Doel emissie

Wij willen maximaal €3.000.000,- lenen van beleggers. Met het geld van de obligaties willen wij:

  • Nieuwe reparatiewinkels openen (inclusief marketing);
  • De voorraad financieren (noodzakelijk door de overgang van ASP naar IRP en daarnaast door de uitbreiding van het retail netwerk);
  • Het huidige kostenniveau handhaven met extra reparateurs en een verbeteringsslag maken in het productenaanbod;
  • Een lening van de Fightclub Holding B.V. t.w.v. €284.338,- aflossen;

Hieronder ziet u hoe wij het geld van de obligaties willen besteden:

Hier willen wij het geld aan besteden Totale obligaties voor € 3.000.000 Totale obligaties voor € 750.000
Investeren in nieuwe winkels € 1.500.000 € 500.000
Investeren in bestaande winkels € 250.000 € 0
Investeren in infrastructuur € 250.000 € 0
Werkkapitaal € 708.162 € 250.000
Aflossen lening Fightclub Holding € 284.338 € 0
Total: € 3.000.000 € 750.000

Kerngetallen

De belangrijkste uitgangspunten voor de prognoses over de boekjaren 2022-2027 zijn als volgt:

  • Wij baseren de prognoses op een uitgifte van € 3.000.000 aan obligaties.
  • De opbrengst van de obligaties wordt overeenkomstig paragraaf 10.1 besteed;
  • Wij verwachten een groei van het aantal pick-up points (winkels): van 10 in 2022 naar 50 in 2027;
  • Wij verwachten een groei van het aantal reparaties per winkel: van gemiddeld 1.357 per winkel in 2022 naar 3.660 per winkel in 2027;
  • Wij verwachten een groei van onze omzet in de B2B markt: van € 508.692 in 2022 naar € 4.420.845 in 2027.
  • Wij gaan er vanuit dat er niet vervroegd (binnen 5 jaar) wordt geconverteerd.
  • In Nederland zijn meer dan 17 miljoen smartphones in omloop. Wij gaan uit van een marktpotentieel van circa 800.000 smartphone reparaties per jaar in Nederland. Dat betekent dat ongeveer 1 op de 20 smartphones per jaar gerepareerd moet worden. Dit aantal is exclusief laptops, computers en tablets. Wij schatten de markt voor reparaties van computers, laptops en consoles op circa 1.000.000 reparaties op jaarbasis. De totale markt van deze reparaties is bij benadering 1.800.000 reparaties per jaar;
  • Wij achten het mogelijk dat Covid-19 in het tweede gedeelte van 2022 nog opspeelt en wij te maken krijgen met de daarmee gepaard gaande maatregelen. Over de periode 2023 tot en met 2027 verwachten wij geen maatregelen meer. Wij houden geen rekening met een mondiale crisis (zoals oorlogen, epidemieën enz.).

Het is lastig om onze verwachtingen ten aanzien van het aantal verkopen te onderbouwen met objectieve informatie. Dat komt doordat:

  • Wij de omvang van de markt lastig kunnen inschatten. De reparatiemarkt is niet transparant; en
  • Wij niet beschikken over historische data van het aantal verkopen of orders van concurrenten.

Prognose

Komende jaren verwachten we een verdere omzetgroei door ten eerste autonome groei van de winkels (2 % groei per maand in aantal reparaties) en door de groei in het aantal winkels. Door middel van meer marketing inzet- en budget verwachten we meer nieuwe klanten te mogen bedienen naast het groeiend aantal terugkerende klanten.

Ook door ons vergrote aanbod van reparatie oplossingen (Fixers Basic, Fixers Premium en Originele onderdelen) kunnen we meer klanten in diverse doelgroepen en prijsklassen bedienen.

Daarnaast zal de omzet ook verder stijgen door de recente toevoeging van verkoop van refurbished elektronica, onze inruil oplossing en door stimuleren van de accessoire verkoop.

En tenslotte verwachten we meer omzet te realiseren door verdere activering van onze zakelijke afdeling. We zien volop kansen via ons nieuwe Fix & Go concept wat Fixers onderscheidend kan aanbieden door haar grote winkelnetwerk. Verder zien we volop sales kansen en mogelijkheden om het aantal volume/bulk klanten te vergroten.
Hieronder geven wij een overzicht van onze vooruitzichten voor 2022 t/m 2027:

Risico’s en zekerheden

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat Fixers Holding B.V. geen geld heeft om u terug te betalen of om de rente te betalen. Dit zou onder meer kunnen gebeuren indien onze toeleveranciers ons niet, of niet tijdig onderdelen leveren of als wij niet voldoende gekwalificeerd personeel kunnen vinden. Dan kan het zijn dat u niets van de lening terugbetaald krijgt en dat u geen rente krijgt.

Er worden verder geen zekerheden geboden. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen wij u naar het prospectus en het Essentiële-informatiedocument.

Tarieven

Onderstaand zijn de tarieven weergegeven die NPEX hanteert.

NPEX-rekening gratis
Geld storten gratis
Inschrijfkosten emissie 1% éénmalig
Servicekosten 0,05% per maand*

*Te berekenen over de nominale waarde van de obligaties in portefeuille op coupon betaaldatum en te verrekenen met de (maandelijkse) rentebetaling.

Bekijk de effecten:

 Klik op de onderstaande knop voor het prospectus en overige documentatie:

Aanbod op NPEX-effectenbeurs