Musical De Tocht

Na 25 jaar wachten is het eindelijk zover!

Voor iedereen die ervan droomt om ooit nog eens de Elfstedentocht mee te maken: ‘It giet oan’! In een nieuwe Nederlandse musical in een speciaal gebouwd theater met een 360° graden ijsvloer van 2.000m2.

Musical ‘De Tocht’ is een grootschalig theaterspektakel, gemaakt door een team van internationaal bekroonde makers. Speciaal voor deze voorstelling wordt in Leeuwarden een nieuw theater gebouwd dat plaats biedt aan 350.000 bezoekers per jaar. De première van ‘De Tocht’ staat gepland op 1 oktober 2023.

Missie

De Elfstedentocht is meer dan een ‘gewone’ schaatswedstrijd. Het vormt een deel van onze Nederlandse identiteit en brengt ons samen. De kans dat er ooit nog een echte Elfstedentocht komt wordt echter steeds kleiner. Als we niet oppassen is dit bijzondere stukje cultureel DNA voorgoed geschiedenis. 

‘De Tocht’ wil de Elfstedenmagie die ons als Nederlanders verbindt, voort laten leven in de herinnering van komende generaties. Zodat onze kinderen de Elfstedentocht en het cultureel erfgoed niet alleen kennen van foto’s en verhalen, maar voelen in hun hart. Omdat ze er bij waren… 

Musical ”De Tocht”

In een twee uur durende voorstelling word je als bezoeker meegenomen in het indrukwekkende verhaal van vijf vroegere schaatsvrienden die elkaar in de loop der jaren door ruzie en afgunst uit het oog verloren zijn. Maar in hun jongere jaren deden ze elkaar een belofte: “Als De Tocht ooit nog een keer komt, dan rijden we hem samen uit”. Belofte maakt schuld, zeker aangezien één van de vrienden een geheim bij zich draagt, waardoor er veel meer op het spel staat dan enkel het halen van het befaamde kruisje… 

‘De Tocht’ kent een cast van meer dan vijftig acteurs en vertelt een verhaal van afzien, vriendschap en keuzes maken. De Elfstedentocht als metafoor voor het leven. Vallen en opstaan, samen en alleen. Met indrukwekkende muziek, pakkende liedteksten en het ijzingwekkende mooie decor van de Friese elf steden

De regie in handen van Eddy Habbema

De regie van ‘De Tocht’ is in handen van awardwinning regisseur Eddy Habbema. Hij regisseerde grote producties van Joop van den Ende en is de enige Nederlandse regisseur die op Broadway geregisseerd heeft. Bekend van o.a. Aïda in Concert, PIAF, Titanic, Elisabeth, Cyrano, West Side Story, Sonneveld, Ja Zuster Nee Zuster. 

State-of-the-art-techniek

In de voorstelling wordt gewerkt met revolutionaire theatertechnieken (o.a. 3D-hologrammen en immersive projection), meteorologische effecten (o.a. wind, sneeuw en kou) en een immense 360° ijsvloer van 2.000m2. 

Aanzicht vanaf podium

Aanzicht vanaf tribune

Luc Peumans

Licht, decor & projecties
Bekend van o.a

Holiday on Ice
Hans Klok Magic
K3 concerten
The Bodyguard
’40-‘45

Jeroen ten Brinke

Geluidsontwerp
Bekend van o.a

Eurovision Songfestival R’dam
Soldaat van oranje
The Passion
Symphonica in Rosso

Robert Nieuwenhuis

Technisch producent
Bekend van o.a.

Soldaat van Oranje
MUSE drones tour
Jesus Christ Superstar
The Lion King
Stormruiter

Script / muziek / cast

In een musical zijn verhaal en muziek naadloos met elkaar verbonden. Het geluid van ‘De Tocht’ vormt dan ook een belangrijk onderdeel bij het creëren van de magie en de emotie. De cast bestaat uit meer dan vijftig topacteurs en -actrices die na een intensief castingproces zijn geselecteerd uit ruim zevenhonderd auditanten. We kunnen op dit moment de namen van de definitieve cast nog niet bekend maken, omdat het moment van hun presentatie een belangrijk onderdeel is van de marketingstrategie. Zeker is dat de cast garant staat voor topkwaliteit en bestaat uit gevierde musicalacteurs.

Allard Blom

Script + liedteksten
Bekend van o.a.

Op Hoop Van Zegen ’40-‘40
Goodbye Norma Jean Bloedbroeders
Karakter

Sytse Broersma

Muziek + liedteksten
Bekend van o.a

De Kast
De Wylde Boerinne
Baltic Blues

Ad van Dijk

Muziek
Bekend van o.a

Cyrano
Joe
Sonneveld
Kleine Blonde Dood
Toon

Bezoekerspotentieel

‘De Tocht’ gaat op 1 oktober 2023 in première en is een zogeheten openeind musical. Dit betekent dat de voorstelling doorlopend gespeeld wordt, zolang er voldoende tickets verkocht worden.

De musical duurt 1 uur en 55 minuten (zonder pauze) en zal gemiddeld 7 keer per week worden opgevoerd. Dit geldt voor het eerste seizoen. Na het eerste seizoen willen wij de musical verlengen afhankelijk van het animo.

De prijzen voor een entreeticket zullen (vooralsnog) variëren van € 39 tot € 85. Daarnaast zullen wij merchandise en hotel-arrangementen verkopen en servicediensten verlenen die horen bij de musical en het bezoek ervan.

Week Weekend
Rang 1 € 79,50 € 84,50
Rang 2 € 69,50 € 74,50
Rang 3 € 39,50 € 44,50

In de verkennende fase is uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de haalbaarheid van het project. Hieruit kwam een initieel potentieel naar voren van 466.000 bezoekers. Dit betekent dat 466.000 mensen aangeven bij voorbaat geïnteresseerd te zijn in een musical over De Elfstedentocht. In de praktijk betekent dit dat het maximaal potentieel veel hoger ligt. Wanneer de voorstelling indruk maakt is, zullen mensen hierover praten en elkaar motiveren om tickets te kopen (mond-tot-mond-reclame). Dit is ook de ervaring bij vergelijkbare producties zoals bijvoorbeeld Soldaat van Oranje waar inmiddels meer dan 3.000.000 mensen naar toe zijn geweest.

In januari 2022 is de kaartverkoop van start gegaan en werden we landelijk nieuws omdat we binnen 3 dagen 17.500 kaarten verkochten in heel Nederland en België. Een ongekend succes, zeker gezien het feit dat Nederland toen nog in een volledig lockdown zat. Helaas kregen we vlak na de ticketlancering een tegenslag in het bouwproces van het theater. Hierdoor moesten we een jaar uitstellen en hebben we de ticketverkoop tijdelijk stilgelegd. De mensen die al een ticket gekocht hadden kregen de mogelijkheid om hun geld terug te krijgen maar, 90% van de bezoekers maakte hier geen gebruik van. Op dit moment wordt er geen marketing bedreven, maar toch worden er nog bijna dagelijks tickets verkocht en staat de teller op meer dan 21.000 tickets verkocht. In het najaar van 2022 gaan we weer groots in de media naar buiten en verwachten we de Elfstedenkoorts die we begin dit jaar zagen weer op te doen laaien. 

Totaal beleving

Musical ‘De Tocht’ vertelt een verhaal over de kracht van vriendschap en verbinding. We zoomen in op één-uit-duizenden verhalen die plaatsvinden tijdens een Elfstedentocht. De voorstelling gaat daarmee in de eerste plaats over de toertocht en niet over de wedstrijd. Maar uiteraard kent ook de Elfstedentocht van 2023 een winnaar. Tijdens de voorstelling wordt er daarom wel degelijk aandacht besteed aan de wedstrijdrijders, maar de echte wedstrijdspanning vindt plaats in de beleving voor- en na afloop van de voorstelling:

Radio ‘’De Tocht’’
De totaalbeleving begint al zes weken voor de geboekte voorstelling. Door middel van een speciale app en e-mailberichten word je als bezoeker al vroegtijdig meegezogen in de elfstedenkoorts. Is het ijs dik genoeg? Hoe gaat het met de ijstransplantatie in Harlingen? Wie zijn de kanshebbers?

Op de dag van de voorstelling doen we er nog een schepje bovenop. Bezoekers kunnen in de auto of trein naar Leeuwarden ‘live’ luisteren naar ‘Radio De Tocht’. In deze bijzondere radiouitzending wordt voorbeschouwd alsof de echte Elfstedentocht over een paar uur van start gaat. Zo wordt er vanuit de studio live geschakeld naar de startkooien, blikken tafelfgasten uit de schaatswereld vooruit op de wedstrijd, horen we portretjes van potentiële winnaars, wordt in nieuwsblokjes vertelt hoe de massahysterie zich van Nederland meester heeft gemaakt en duiken we de historie in met interviews met oud winnaars. Je wordt als bezoeker dus onderweg naar Leeuwarden al helemaal ondergedompeld in de elfstedensfeer. De theaterbeleving start al op het moment dat je van huis rijdt!

Foyerbeleving
De ervaring gaat door zodra je de foyer van het theater binnenstapt, want ook daar is van alles te beleven. Naast een interactieve tentoonstelling van Elfstedentocht-relikwieën en -verhalen, kun je hier ook letterlijk de Hel van het Noorden ervaren. Midden in de foyer komt een speciale belevingsruimte waar het -25°C vriest, waait en mistig is. Er is een korte video te zien waarin Reinier Paping vertelt over zijn historische finish in deze beruchte tocht. Je staat in de vrieskou even in zijn ‘schaatsen’ en ervaart wat hij toen voelde.

Huldigingsfeest
Ook na de voorstelling is de beleving nog niet afgelopen. Het volksfeest is een belangrijk onderdeel van de Elfstedentocht-ervaring. Na afloop van de voorstelling vindt daarom in de foyer het huldigingsfeest van de winnaar plaats!

De elfstedenbeleving van ‘De Tocht’ is veel meer dan alleen het kijken naar een lineaire theatervoorstelling. Alle facetten van de Elfstedentocht komen tot leven en maken dat je als bezoeker echt het gevoel hebt dat je de magie aan hebt kunnen raken.

Maatschappelijke randprogrammering

We nemen het overbrengen van de verbindende Elfstedenmagie heel serieus. In samenwerking met Stichting Beleef & Herinner worden daarom op de pijlers educatie, toerisme, duurzaamheid en sport speciale projecten rondom ‘De Tocht’ ontwikkeld. De Stichting werkt met uiteenlopende partners samen om deze doelstellingen waar te maken.

Educatie
Doormiddel van lesmethodes op basisscholen brengen we kinderen in aanraking met de historie van de Elfstedentocht en de maatschappelijke sociale waarde ervan. Met als kers op de taart een bezoek aan de voorstelling. Dit educatieve programma is inmiddels gestart.

Toerisme
Ondanks dat de voorstelling in Leeuwarden wordt gespeeld is ‘De Tocht’ geen Leeuwarder feestje. In samenwerking met provinciale en regionale partners willen we arrangementen ontwikkelen in álle 11 Friese steden. Met als doel om bezoekers te laten overnachten en te genieten van wat Friesland nog meer te bieden heeft. Op die manier stimuleren we wintertoerisme, waar de provincie Fryslân normaal gesproken in deze periode juist toerisme-luw is. ‘De Tocht’ fungeert daarmee ook als financiële impuls voor de gehele provincie.

Sport
Zien schaatsen doet schaatsen. In samenwerking met de Sven Kramer Academy en Sport Fryslân worden activiteiten ontwikkeld om kinderen en volwassenen ook na het bezoeken van de voorstelling actief te laten genieten van de magie van het ijs. Ook traint de Sven Kramer Academy sinds begin oktober de acteurs die in de voorstelling naast het zingen en acteren ook nog goed moeten kunnen schaatsen.  

Duurzaamheid
Een van de belangrijkste redenen dat er wellicht nooit meer een echte Elfstedentocht plaats kan vinden is de verandering van het klimaat. Duurzaamheid is daarom een belangrijk thema voor ‘De Tocht’ en in samenwerking met specialisten op energiegebied zoals Ekwadraat maken we de voorstelling op een zo duurzaam mogelijke manier. Zo gebruiken we o.a. de warmte die vrijkomt bij het maken van ijs om de foyer en de theaterstoelen te verwarmen daarnaast voorzien wij in eigen stroomvoorziening door middel van twee reeds bestaande windturbines en een reeds bestaand zonnepanelenpark wat door verhuurder nog aangevuld gaat worden met zonnepanelen op het dak van het theater.

Organisatie

Hans Staal Zakelijk directeur / CEO

Geboren uit een ondernemersgezin uit Gorinchem, is Hans Staal al meer dan een ‘theaterleven lang’ gepassioneerd betrokken bij uiteenlopende (inter)nationale theater- en arenaproducties. Op 27-jarige leeftijd werd hij zakelijk leider van het succesvolle John Lanting’s Theater van de Lach. Vanaf 2000 produceerde Hans als executive producer voor Stardust International (Henk van der Meijden en Monica Strotmann) grootschalige producties voor de Europese markt, om vervolgens in 2005 als Director Production & Operations voor Stage Entertainment (Joop van den Ende) diverse internationale blockbusters (Holiday on Ice, Ice Age, Madagascar en diverse musicals) gestalte te geven voor de mondiale markt. 

Madelène van Beuzekom Creatief Producent / Artistiek Directeur

In de tijd dat Hans de wereld over toerde met Holiday On Ice zat er één Nederlandse schaatster in de cast: Madelène van Beuzekom. Zij werd in 1997 op 11-jarige leeftijd voor het eerst gegrepen door het schaatsvirus toen ze in haar woonplaats Lemmer langs de kant stond bij de Elfstedentocht. Na haar carrière op het ijs zag ze een gat in de markt voor vernieuwend ijstheater. Ze startte haar eigen productiebedrijf Entertainment On Ice en produceerde shows en acts voor o.a. de KNSB en corporate bedrijven. Haar meisjesdroom was om een grootschalige musical te maken over de Elfstedentocht. Ze werkte in 2017 samen met creatief producent Foppe van der Veen haar ideeën uit en zocht contact met haar oude baas Hans Staal om de plannen zakelijk in de juiste vorm te gieten.

Foppe van der Veen Creatief Producent / Marketing Directeur

Zoals zijn naam al doet vermoeden is Foppe een echte Fries. Op 18-jarige leeftijd startte hij zijn eigen reclamebureau ‘Blauwe Zone’ dat in korte tijd in Noord Nederland uitgroeide tot een toonaangevend bureau voor de ontwikkeling van creatieve concepten en storytelling. Foppe kende Madelène van eerdere projecten en zag in haar idee voor ‘’De Tocht’’ het perfecte verhaal wat nog verteld moest worden. Samen met Madelène werkte hij 3 jaar aan het creatief concept van ‘’De Tocht’’. Want de Elfstedentocht is meer dan een enkelvoudige voorstelling, het is een totaalbeleving. Met zijn Friese roots en 20 jaar marketingervaring zorgt Foppe er voor dat ‘’De Tocht’’ een podium krijgt waar niemand omheen kan. 

Mediaplan

Om de initiële bezoekersstroom te activeren wordt er een grote landelijke mediacampagne gelanceerd bestaande uit een mix van TV/Radio commercials op o.a. NPO, TALPA, RTL,  billboards, online kanalen en advertenties in landelijke dag- en weekbladen. Hiervoor hebben we een omvangrijke mediadeal gesloten met De Persgroep (DPG) en alle aanverwante media: 

Daarnaast zullen er diverse mediaoptredens zijn in populaire televisieprogramma’s. De mediacampagne herstart in november 2022 en is op zijn piek in januari/februari/maart 2023. In die maanden zal er in de landelijke media sowieso veel aandacht zijn voor de Elfstedentocht vanwege de jaarlijkse Elfstedenkoorts in de winter.

Politiek draagvlak

De planvorming voor ‘De Tocht’ is ontstaan in 2016 en vanaf het eerste moment is er groot draagvlak geweest bij de Provincie Fryslân en de Gemeente Leeuwarden. ‘De Tocht’ wordt gezien als icoonproject welke een maatschappelijke en financiële impuls zal genereren voor de gehele provincie. Leeuwarden/Fryslân was in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa en ‘De Tocht’ wordt gezien als een belangrijke opvolging van dit succes. 

Gemeente en Provincie werken daarom intensief samen met de organisatie van ‘De Tocht’. Het gaat hier bij niet alleen om financiële steun in de vorm van startsubsidies maar ook in processen rondom vergunningen en publiciteit wordt gezamenlijk opgetrokken met de organisatie van ‘De Tocht’. 

‘De Tocht’ is een spektakel op hoog niveau dat Fryslân nog meer op de kaart gaat zetten. Ik kijk er naar uit!’

Avine Fokkens,
Gedeputeerde Provincie Fryslân

”De Tocht is een geweldige kans voor de stad en provincie. Hiermee laten we zien dat we ook na het culturele hoofdstadjaar groots blijven denken.”

Hein Kuiken,
Wethouder Gemeente Leeuwarden

Koninklijke Vereniging Friesche Elf Steden

Ook de Koninklijke Vereniging Friesche Elf Steden staat achter Musical De Tocht om de magie van de Elfstedentocht door te geven aan de volgende generatie. Zo leest de verenging bijvoorbeeld mee met het script om het vanuit het perspectief van de ‘organisatie’ te verrijken en waarheidsgertrouw te maken.

Uitnodiging voorpremière

Voor elke obligatie krijgt u 1 voorpremière uitnodiging.

Schrijft u op 50 obligaties of meer in, dan kunnen we ons voorstellen dat u met een kleiner aantal gasten naar een voorpremière wilt komen. In dat geval maken we graag een pakket op maat voor u van een lager aantal uitnodigingen in ruil voor een arrangement met bijvoorbeeld een diner, hotelovernachting, backstage rondleiding etc. We gaan graag met u in gesprek om dit arrangement vorm te geven zodat het perfect aansluit bij uw wensen.

Let op: deze uitnodiging geldt alleen voor een voorpremière welke gepland staan voor september 2023. 

U krijgt dus de kans om nog voor de reguliere première de voorstelling al te beleven. U en uw eventuele gasten worden hierbij voorzien van een borrel hapje en een drankje.

 

De Elfstedentocht schaats je alleen, maar alleen samen haal je de finish. Net als bij de echte Elfstedentocht zijn het vele schouders die dit bijzondere evenement mogelijk maken. En zo hoort het ook. De Elfstedenmagie is nationaal cultureel erfgoed, en daarmee van ons allemaal. Wij willen deze voorstelling dan ook met zoveel mogelijk mensen maken. Iedereen mag een stukje meerijden, want samen maakt alles sterker.

Leendoel

Wij willen maximaal € 1.999.000 lenen van beleggers. Met dit bedrag willen wij musical De Tocht produceren en exploiteren.

Om de musical te kunnen produceren, zullen wij aandelen uitgeven en van anderen geld lenen. Wij geven geen obligaties uit als wij niet voldoende financiering hebben om de musical te produceren.

In totaal is er € 8.076.000 nodig om te musical te kunnen produceren.

Dit bedrag ontvangen wij uit verschillende bronnen

Herkomst bedragen Als wij € 1.999.000 lenen, ziet de verdeling er zo uit Als wij € 500.000 lenen, ziet de verdeling er zo uit
Geld van deze obligaties 1.999.000 € 500.000
Ontvangen lening van Stichting Fonds Cultuur+Financiering (OCW) € 500.000  € 500.000 
Storting van 1e en 2de tranche aandeelhouders € 2.650.000 € 2.650.000
Subtotal € 5.149.000  € 3.650.000
Geld van leningen via geldvoorelkaar.nl  € 1.000.000 € 1.000.000
Storting 3e tranche aandeelhouders € 1.000.000 € 1.000.000 
Friese aanvragen voor een lening € 750.000  € 1.150.000 
Sponsoring € 177.000 € 450.000 
Werkkapitaal financiering € – € 826.000 
Totaal € 8.076.000  € 8.076.000

Risico’s en zekerheden

Aan het beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat De Tocht B.V. geen geld heeft om u terug te betalen of om de rente te betalen. Dit zou onder meer kunnen gebeuren als er niet voldoende bezoekers komen of als het theater niet op tijd af is. Dan kan het zijn dat u niets van de lening terugbetaald krijgt en dat u geen rente krijgt. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen wij u naar het prospectus en het informatiedocument.

Tarieven

Onderstaand zijn de tarieven weergegeven die NPEX hanteert.

NPEX-rekening gratis
Geld storten gratis
Inschrijfkosten emissie 1% éénmalig
Servicekosten 0,05% per maand*

*Te berekenen over de nominale waarde van de obligaties in portefeuille op coupon betaaldatum en te verrekenen met de (maandelijkse) rentebetaling.

Bekijk de effecten

 Klik op de onderstaande knop voor het prospectus en overige documentatie:

Bent u geïnteresseerd in deze emissie?