De Chocoladefabriek

De Chocoladefabriek

De Chocoladefabriek maakt chocoladeproducten, voornamelijk voor de Nederlandse markt. Zoals de alom bekende pindarots, ook wel onze “Pindatrots” genoemd, maar ook musketproducten, vormchocolade en ijscups. Prachtige producten tegen een eerlijke prijs en gemaakt van fair trade chocolade. Chocoladeproducten van de Chocoladefabriek liggen bij de bekende Nederlandse retailers en vele andere outlets. Wij groeien en wensen deze groei verder te verstevigen door te investeren in productie, marketing en verkoop. 

Specificaties certificaten van cumulatief preferente aandelen

Uitgevende instelling Stichting Administratiekantoor De Chocoladefabriek
Doelbedrag € 3.000.000 / 3.000 certificaten van cumulatief preferente aandelen
Minimumbedrag € ​1.500.000
Nominale waarde € ​1.000
Cumulatief Dividend 8% per jaar / € 80 per jaar  / € 20 per kwartaal (excl. servicekosten)
Inkoop na 5 jaar De certificaten worden teruggekocht tegen de nominale waarde van € 1.000 na 5 jaar. Zie hoofdstuk 4.3 van het prospectus.
Einde inschrijving Donderdag 11 augustus 2022 om 17:00 uur*
Prospectus Klik hier

*Behoudens verkorting / verlenging inschrijvingstermijn.

Inschrijven

Wat doet De Chocoladefabriek?

Rond 1950 is de familie Rijkenberg gestart met een onderneming in de productie en verkoop van chocolade. Deze onderneming is sinds 1972 voortgezet in Rijkenberg Chocolade en Suikerwerken B.V.

In 2012 hebben Henk Bijma en Hans Neef via een tussenholding genaamd R.C.G. Beheer B.V. de aandelen in Rijkenberg Chocolade en Suikerwerken B.V. overgenomen van de familie Rijkenberg. Tot 2012 was de onderneming actief in de Out of Home markt (buiten het Retail segment). Sinds 2012 is de Onderneming aanzienlijk gegroeid door te focussen op met name de Retailmarkt. Grote klanten zoals Hema, Albert Heijn en Jumbo werden toegevoegd aan het klantenbestand.

In 2018 heeft De Chocoladefabriek B.V. de productielijn voor het produceren van Ice Cups overgenomen waarmee het productportfolio verder is verbreed, dit zorgde voor een omzetgroei van ca. 25%.

In 2020 heeft er een naamswijziging plaatsgevonden. R.C.G. Beheer BV is veranderd in Dutch Chocolate Group B.V. en Rijkenberg Chocolade en Suikerwerken B.V. is gewijzigd in De Chocoladefabriek B.V. Dit om het merk “de chocoladefabriek” beter te kunnen positioneren.

In 2021 heeft de heer Neef zijn compagnon de heer Bijma uitgekocht en bezit de heer Neef nu via zijn persoonlijke holding 100% van de aandelen Dutch Chocolate Group B.V. De reden voor het uitkopen van zijn compagnon was omdat beide aandeelhouders een andere visie hadden met betrekking tot de toekomst van de Onderneming.

Chocoladefabriek emissie

De producten

De Chocoladefabriek B.V. onderscheidt vijf productgroepen:
1. Cluster chocolade. De bekendste vorm van clusterchocolade is de pindarots. Naast de klassieke pindarots, richt de Chocoladefabriek zich ook op de ontwikkeling van nieuwe concepten. Zo zijn er ook speculaas-, stroopwafel-, en pretzelrotsjes geproduceerd. In 2018 is daarnaast de Pinda-Karamel-Zeezout geïntroduceerd. In
2020 zijn met Sinterklaas een wit-melk speculaasrotsmix en een fruit & nuts rots geïntroduceerd.

2. Musket chocolade. Musket chocolade is chocolade bedekt met musketzaad, ook wel non-pareille genoemd. Een voorbeeld zijn de alom bekende kerstkransjes.

3. Vorm chocolade. Vorm chocolade is het klassieke type chocolade. Hierbij kan worden gedacht aan tabletten, al dan niet gedecoreerd.

4. Ice Cups. Ice Cups zijn een koel afsmeltende lekkernij. De ‘cool melt’ wordt geleverd door het gebruik van kokosvet. Met de serie ‘Cool Cups’ richt de Chocoladefabriek zich op een jongere en bredere doelgroep.

5. Spuit chocolade. Spuitchocolade wordt direct op de lopende band gespoten. Dit kan in een vorm, zoals een krakeling, maar ook in de ronde flik. Hierna kan deze flik bestrooid worden met bijvoorbeeld lentilles.

De Chocoladefabriek B.V. focust zich op het produceren van “non mainstream” chocolade seizoen specialiteiten. De producten worden opgeleverd in een doorzichtige verpakking voor een “what you see is what you get” en vers beleving.

Momenteel worden de producten vooral voor private labels geproduceerd. Dit betekent datDe Chocoladefabriek B.V. de producten produceert, maar dat deze producten vervolgens onder de naam van onze klant verkocht worden. De Chocoladefabriek B.V. wil in de toekomst meer omzet realiseren onder het eigen merk “De Chocoladefabriek B.V.”.

De omzetverdeling per productgroep was in 2021 als volgt:
1. Cluster chocolade: 34%;
2. Musket chocolade: 28%;
3. Vorm chocolade: 15%;
4. Ice Cups: 13%;
5. Spuit chocolade: 10%.

Klanten

In de afgelopen 8 jaar heeft de Chocoladefabriek zich gefocust op de food retail waarbij nagenoeg alle supermarkten in Nederland klant zijn geworden. De omzet die door middel van export in 2021 gerealiseerd werd, bedroeg € 416.139.

In 2021 werd geëxporteerd naar: Israël, Duitsland, Zweden, Verenigd Koninkrijk, België, Verenigde Staten, Canada, Japan, Tsjechië en Denemarken.

Omzet in Euro Gerealiseerde omzet in € (2020) % tov totale omzet Gerealiseerde omzet in € (2021) % tov totale omzet
Top 10 klanten de Chocoladefabriek
Supermarkt A 1.567.011 29,0% 1.932.889 32,4%
Warenhuis A 1.106.459 20,5% 1.159.336 19,4%
Retailer A 395.512 7,3% 265.732 4,5%
Supermarkt B 353.219 6,5% 481.896 8,1%
Supermarkt C 243.525 4,5% 159.776 2,7%
Supermarkt D 240.932 4,5% 243.817 4,1%
Supermarkt E 118.288 2,2% 107.104 1,8%
Supermarkt F 45.035 0,8% 138.488 2,3%
Overig Retail NL 223.707 4,1% 220.138 3,7%
Total wholesale 526.441 9,8% 537.570 9,0%
Total B2B 247.381 4,6% 305.763 5,1%
Total International 330.090 6,1% 416.139 7,0%
Totaal 5.397.600 100,00% 5.968.684 100,00%

Het management team

De Chocoladefabriek B.V. heeft per datum 31 december 2021 28 mensen (ca. 20 fte) voor haar werken.

Het management team bestaat uit:

Hans Neef (57 jaar) – Algemeen Directeur
– Aandeelhouder sinds 2012. Sinds eind 2021 is Hans 100% aandeelhouder
– Verantwoordelijk voor de organisatie, het personeel, de financiën en de administratie
– Afgestudeerd Jurist en bedrijfseconoom. Daarnaast een MBA behaald in Strategische planning familiebedrijven aan Nyenrode University
– Ruime ervaring als managing partner van Residence Fusies & Overnames

Bert Baron (54 jaar) – Commercieel Directeur
– Verantwoordelijk voor commercie binnen de Chocoladefabriek
– Ruime ervaring in de Retail branche, Bert is meer dan 15 jaar actief geweest bij Coca-Cola, Unilever en Bierbrouwerij Grolsch
– Bert is in januari 2022 gestart bij de Onderneming en heeft de activiteiten overgenomen van Henk Bijma, oud commercieel directeur

Albert Molenaar (62 jaar) – Plant manager
– Albert is in dienst sinds januari 2019 en is verantwoordelijk voor het productieproces
– Albert heeft meer dan 30 jaar ervaring als productiemanager bij verschillende bedrijven, zoals Monte Pizza Crust, Bakkersland en Steenland Chocolade

Hoe ziet de markt er uit?

De Chocoladefabriek B.V. is werkzaam op de markt voor chocolade. Het marktaandeel van De Chocoladefabriek B.V. op de relevante Nederlandse markt is 2%. Volgens onderzoeksbureau IRI is de verkoop van chocolade in 2020 en begin 2021 blijven groeien in volume. De productgroep chocolade is de grootste productgroep in het zoetwarenschap. In 2020 waren met name de repen chocolade populair.

Het merendeel van de chocolade wordt nog steeds in de supermarkt verkocht. De Chocoladefabriek B.V. beweegt zich in het segment bonbons & chocolaatjes en seizoen producten. Daarbij begeeft de cluster chocolade (de pindarotjes) zich op de scheidslijn tussen bonbons & chocolaatjes en bite sizes (bijvoorbeeld: M&M’s). Binnen het segment bonbons & chocolaatjes is een verschuiving te zien (zonder harde cijfers) waarbij de industriële concepten van voorverpakte chocolade onder druk staat en ten gunste komt aan ambachtelijke concepten met vers uitstraling.

Klanten

Verzameling logo’s van de belangrijkste klanten

Structuur van onderneming

Doel emissie

Wij willen voor maximaal voor € 3.000.000 aan certificaten verkopen. Voor dit bedrag zullen wij 8% stemrechtloze cumulatief preferente aandelen van Dutch Chocolate Group B.V. kopen. Dit bedrag wil Dutch Chocolate Group B.V. investeren in haar groei. Het geld zal voornamelijk gebruikt worden door De Chocoladefabriek B.V. Dutch Chocolate Group B.V. is van plan om het geld zo te gebruiken:

1. Herfinanciering bestaande schulden van € 850.000.
2. Investeringen in productiemiddelen voor € 1.450.000, om de kwaliteit van het productieproces te verbeteren en de automatiseringsgraad te verhogen door vervanging en optimalisatie van de machines.
3. Werkkapitaal om groei op te vangen, € 150.000 tot € 700.000. Het hoogst genoemde bedrag is wenselijk aangezien minder werkkapitaal optimale spreiding in het productieproces belemmert, waarbij in het laagseizoen voorraad geproduceerd kan worden voor het hoogseizoen.

Hieronder ziet u hoe Dutch Chocolate Group B.V. / De Chocoladefabriek B.V. het geld van de 8% stemrechtloze cumulatief preferente aandelen wil besteden:

Hier wil Dutch Chocolate Group B.V. het geld aan besteden Als voor €1.500.000 certificaten worden verkocht Als voor €3.000.000 certificaten worden verkocht
Herfinanciering bestaande schulden €850.000 €850.000
Investeringen in productiemiddelen €500.000 €1.450.000
Werkkapitaal om groei op te vangen €150.000 €700.000
Totaal €1.500.000 €3.000.000

Belangrijkste risico’s

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat Dutch Chocolate Group B.V. geen geld heeft om u terug te betalen of om het dividend te betalen. Dit zou onder meer kunnen gebeuren indien er een tekort ontstaat aan een bepaalde grondstof of als de prijs voor de grondstoffen die wij gebruiken te veel stijgen. Dan kan het zijn dat u niets van de certificaten van cumulatief preferente aandelen terugbetaald krijgt en dat u geen dividend krijgt.

Er worden verder geen zekerheden geboden. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen wij u naar het prospectus en het informatiedocument.

Tarieven

Onderstaand zijn de tarieven weergegeven die NPEX hanteert.

NPEX-rekening gratis
Geld storten gratis
Inschrijfkosten emissie 1% éénmalig
Servicekosten 0,05% per maand*

*Te berekenen over de nominale waarde van de obligaties in portefeuille op coupon betaaldatum en te verrekenen met de (maandelijkse) rentebetaling.

Bekijk de effecten:

Effecten

 Klik op de onderstaande knop voor het prospectus en overige documentatie:

Bent u geïnteresseerd in deze emissie?

Inschrijven
Terug naar boven