Carver

Logo Carver
Menu
AFM - Geen prospectusplicht!

Carver ontwikkelt en produceert elektrische stadsvoertuigen die het comfort en de veiligheid van een auto combineren met de wendbaarheid en het gemak van een scooter.

“The most fun-vehicle ever!” Jeremy Clarkson, Top Gear

Specificaties obligatie Carver

Uitgevende instelling Carver B.V.
Lening € 2.000.000 / 2.000 obligaties
Nominale waarde € 1.000 
Rente  8,0% per jaar (excl. servicekosten)
Coupon  € 6,67 per maand (excl. servicekosten)
Looptijd Maximaal 5 jaar
Einde inschrijving  Maandag 25 mei 2020, 17:00 uur*
Prospectus Klik hier
* Inschrijvingstermijn verlengd; initieel 29 april 2020.

Een week lang de Carver ter beschikking bij inschrijving vanaf 25 obligaties.

Carver B.V. stelt een week lang een Carver ter beschikking aan alle beleggers die voor 25 obligaties of meer inschrijven op de emissie. In overleg wordt de Carver bij u thuis afgeleverd.


Klik hier voor meer informatie.
Carver actie

De Carver

De auto is nog altijd een zeer comfortabel en veilig vervoersmiddel. Maar de auto is in de steden steeds minder welkom. Opstoppingen en parkeerdruk zorgen voor vertraging en ergernis. Alternatieven als de (elektrische) fiets of scooter vormen soms een ideale oplossing, maar zeker niet altijd, zoals op regenachtige dagen.

De Carver combineert het comfort en de veiligheid van een auto met de wendbaarheid van een fiets of scooter. Met een breedte van slechts 98cm behoort filerijden tot het verleden en wordt parkeren een feest. Bij regen is het een comfortabel gesloten voertuig en bij zon kan het cabrio-dak helemaal open.

Carver drives you happy!
Carver rain

Dynamic Vehicle Control - DVC

Je bestuurt de Carver als een normale auto, maar dan een super wendbare. Normaal is het probleem dat smalle voertuigen in de bocht instabiel worden. De Carver heeft dit probleem niet doordat de Carver op een hele natuurlijke wijze mee kantelt in de bocht. Net als een fietser of bijvoorbeeld een schaatser. Het unieke systeem dat hiervoor zorgt heet Dynamic Vehicle Control en zorgt voor spectaculair stabiel gedrag van het voertuig in de bochten.
Het DVC systeem werd ruim 20 jaar geleden ontwikkeld en is in de laatste jaren door-ontwikkeld tot een hyper modern ‘drive-by-wire’ besturingssysteem. Door het DVC systeem is Carver als enige voertuigfabrikant ter wereld in staat een veilig, smal en gesloten voertuig te maken. Een serie aan patenten en een structurele door-ontwikkeling door een gemotiveerde groep engineers zorgt ervoor dat Carver zijn voorsprong kan behouden.
Carver DVC systeem

Platform

Moderne voertuigfabrikanten ontwikkelen ‘platformen’ waarop goedkoop verschillende type voertuigen kunnen worden ontwikkeld. Voor de Carver geldt dit ook. Het huidige platform biedt een uitstekende basis voor verschillende zeer betaalbare type voertuigen, zoals de Carver Cargo.
Carver wegenwacht

Markt

De snelgroeiende markt van elektrisch vervoer is het speelveld van de Carver. De Carver vult het gat tussen elektrische fiets of scooter aan de ene kant en de elektrische auto aan de andere kant. 
Markt

Doelgroep

De doelgroepen voor de Carver zijn:
  • Forensen en stedelingen met een vervoersbehoefte in een straal van 25 km 
  • Urban Professionals, die wonen en werken in de stad (Corporate, MKB, ZZP) 
  • Teenagers > 16 jaar die snel, veilig en beschermd door de stad willen rijden 
  • Zakelijke dienstverleners & bezorgdiensten, van politie tot servicemonteurs, van Uber tot PostNL (Carver Cargo).

Concurrentie

Uiteraard is Carver niet de enige fabrikant die dit snelgroeiende segment heeft ontdekt en het is de verwachting dat in de komende jaren meer fabrikanten zich actief op dit segment zullen gaan richten. Zo heeft Renault aangekondigd in 2022 met twee opvolgers van de Twizzy te komen en ook Toyota richt zich actief op dit segment, omdat ook zij de potentie hiervan duidelijk zien.

Door de unieke rijervaring en de grote voordelen van een smal voertuig, ziet Carver de toekomst met vertrouwen tegemoet. De technologische voorsprong stelt Carver steeds in staat goedkoop en snel nieuwe betaalbare voertuigen op de markt te brengen om zo haar positie in dit segment uit te bouwen. Dit vertrouwen wordt versterkt door het enthousiasme van de klanten en pers.

“Dit is wel een ding waar je echt met een smile uitstapt" De Telegraaf/AutoVisie

Het bedrijf Carver

De geschiedenis van de Carver start met de succesvolle ondernemer Ton van den Brink die in de regen in de file in Parijs stond en zich de vraag stelde;

‘Waarom hebben wij tweeduizend kilo staal nodig om één persoon van 80 kilo te vervoeren?’

Zijn zoon Chris van den Brink, een vliegtuigbouwkundig ingenieur, ging samen met collega vliegtuigbouwer Harry Kroonen aan de slag met deze vraag. Zij ontwikkelden de Carver One. Dit bleek een veel groter succes dan verwacht. Het voertuig werd binnen korte tijd wereldberoemd. 

De Carver One maakte gebruik van een Daihatsu motor, maar toen de productie van de Carver One in 2008 goed op gang was gekomen, werd Daihatsu overgenomen door Toyota en door deze overname stokte de leveringen van de motoren.

Het gevolg was dat de productie helemaal stil kwam te liggen, waardoor de onderneming in de problemen raakte en failliet ging. 

In 2010 werd een doorstart gerealiseerd in Carver Technology B.V. Besloten werd om geen voertuigen meer te gaan bouwen, maar de gepatenteerde technologie onder licentie ter beschikking te stellen aan andere voertuigfabrikanten. 

Hoewel dit een succesvolle periode was, waarin weer veel nieuwe technologie werd ontwikkeld, besloten Anton en Chris in 2015 toch om zelf weer een stadsvoertuig te ontwikkelen. Na de prototype fase werd een aandeelhouder gezocht met verstand van productie en Supply Chain Management. Accell Group (o.a. Batavus, Koga, Sparta) nam samen met de oprichters van het succesvolle Babboe bakfietsen een belang van 40%.

Structuur van de onderneming

Carver B.V. is een Besloten Vennootschap naar Nederlands Recht. Dit is de vennootschap die de obligaties uitgeeft. Carver B.V. heeft een 100% dochter, Carver Europe B.V. waarin de assemblage en distributie voor Europa is ondergebracht. 

Carver B.V. is gevestigd in ’s-Gravendeel, waar ook het R&D-centrum is gevestigd. Daarnaast heeft zij een kantoor in Shenzhen, China, waar een team van 5 lokale medewerkers zich bezighouden met inkoop en kwaliteitsmanagement. Het team wordt aangestuurd door Mr Lu, een Taiwanese ingenieur, die voorheen als kwaliteitsmanager voor Tesla werkte.
Carver Europe B.V. is gevestigd in Leeuwarden. Hier vindt de eindassemblage plaats en wordt het batterij-pakket gemonteerd.
Carver Europe BV

Carver B.V. heeft vier aandeelhouders;

Organogram
  • 23,2% CSE B.V., de holding van Anton Rosier, CEO 
  • 23,2% C.R. van den Brink Beheer, de holding van Chris van den Brink, CTO
  • 11.6% P.J. van den Brink Beheer, de holding van Peter van den Brink (de broer van Chris)
  • 42% Urbanvision B.V. waarin de oud oprichters van Babboe bakfietsen samen met Accell-Group (o.a. Batavus, Koga, Sparta) zijn vertegenwoordigd.

Naast de aandeelhouders heeft Carver belangrijke partners gevonden in de Friese Ontwikkelingsmaatschappij (FOM) en Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM). Beiden hebben voor het opzetten van de fabriek in Leeuwarden een lening ter beschikking gesteld van ieder € 1,5 miljoen, in totaal dus € 3 miljoen.

Management

Het management wordt gevormd door Anton Rosier en Chris van den Brink.
Anton Rosier
Anton Rosier (53) studeerde Fiscaal Recht in Leiden en aan Cape Town University in Zuid-Afrika. Na zijn afstuderen koos hij voor het bedrijfsleven en werkte op internationale commerciële functies in verschillende middelgrote en grote ondernemingen. In 1998 keerde hij terug naar Zuid-Afrika waar hij succesvol een eigen onderneming opbouwde. Na verkoop van deze onderneming keerde hij terug naar Nederland en werkte zes jaar als Algemeen Directeur in de verschillende groepsmaatschappijen van Pon Holdings. In 2010 verbond hij zich aan Carver als aandeelhouder en als CEO. Anton is getrouwd en heeft drie zonen.
Chris van den Brink
Chris van den Brink (54), geboren in Canada, studeerde Vliegtuigbouwkunde. Na zijn studie vertrok hij als actieve surfer en skiër in de winter naar Oostenrijk en bedacht daar een combinatie van beide sporten. Dit leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van het Snowboard, zoals die nu wereldwijd bekend is. Hier komt ook de naam Carver vandaan. Een aantal jaar later ontwikkelde hij samen met Harry Kroonen de unieke kanteltechnologie DVC, waarmee hij de ideale combinatie van een motor en een auto ontwikkelde, de Carver One. Chris is aandeelhouder en Chief Technical Officer binnen Carver. Chris heeft vele patenten op zijn naam staan. Chris is getrouwd en heeft een dochter en twee zonen.

Visie, missie en strategie

Carver wil een toekomst creëren waarbij iedereen toegang krijgt tot slimmere, schonere en kleinere transportmiddelen voor in en rond de grote steden. Zo kunnen mensen en bedrijven een betere en meer verantwoordelijke mobiliteitskeuze maken voor hun dagelijkse vervoer. Hierdoor maken we de steden schoner en vooral ook meer begaanbaar.
Carver street
De strategie van de onderneming is om zich eerst te bewijzen op de Nederlandse markt. De betrouwbaarheid van het product bewijzen op kleinere schaal, evenals de productiesnelheid voordat Carver volgend jaar internationaal wil gaan uitbreiden. 

De verkoop aan consumenten gaat via Internet, waarbij partners worden gezocht voor verzekering (ASR, Kingpolis), onderhoud, service en aflevering (James Autoservice, Moobi Centers) en leasing (LeasePlan, Bourguinon en Frieslandlease). 

De productie is ondergebracht bij partner iEV in Zuid-Korea. Deze fabrikant is het beste te vergelijken met een grote VDL, een belangrijke toeleverancier voor de auto-industrie. iEV is ook producent van elektrische voertuigen van een grote Franse autofabrikant en staat bekend om haar kwaliteit. Daarnaast werkt Carver samen met een grote fabrikant in China (Tailg). Het opbouwen van de productie hier is bedoeld als ‘second-source’, maar vooral ook bedoeld voor het bedienen van de Chinese markt.
Verkoopovereenkomst
Naast een overeenkomst voor de productie heeft Carver met IEV in januari ook een verkooplicentie-overeenkomst gesloten, waardoor IEV zelfstandig 7.500 Carvers mag verkopen in Zuid-Korea in de komende drie jaar. 

Omzet

Onze omzet wordt middels een drietal inkomstenstromen gerealiseerd.
Ten eerste door verkoop van Carvers. De prognoses, zoals die in het prospectus zijn terug te vinden, zijn gebaseerd op de verkoop in Nederland. De Carver is Europees goedgekeurd, maar voor nu is besloten de financiële modellen op de Nederlandse markt af te stemmen.

Een tweede belangrijke inkomstenstroom zijn de inkomsten uit licentierechten. Een eerste overeenkomst is, zoals al genoemd, afgesloten met IEV voor de Koreaanse markt. De licentie wordt voor 60% vooruitbetaald op basis van de geschatte aantallen. In januari is de betaling voor 60% van 7.500 voertuigen voor de komende drie jaar binnengekomen.

Een derde belangrijke inkomstenbron voor de toekomst betreft onderdelen verkoop voor onderhoud en schade.

Prognose

Omzet prognose
In de prognose van de omzet:
  • Hebben wij dus nog geen rekening gehouden met uitbreiding van de verkoop van Carvers naar andere landen in Europa vanaf 2021;
  • De inkomsten uit licentierechten met onze Koreaanse partner (tevens één van onze twee producenten van onze Carvers) meegenomen. Dit betreft de verkooplicentie voor 7.500 Carvers voor de komende drie jaar (indien dit aantal hoger wordt dient er te worden bijbetaald bij minder verkopen gebeurt er niets);
  • De verkopen in Nederland per eind februari lopen voor op de geprognosticeerde aantallen. 
 
Omzet EBIT

Belangrijk

De omzetten vanaf 2018 tot en met 2019 zijn gebaseerd op de geconsolideerde jaarrekening over die jaren. 

De omzet over 2020 tot en met 2022 is een prognose. Wij hebben hiervoor aannames gedaan. Meer over deze aannames leest u in hoofdstuk 10.3 van het prospectus. Het kan zijn dat die aannames toch niet juist zijn. Of deze prognose uitkomt, is dus onzeker. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

Kengetallen

Kengetallen
Door de uitgave van de obligaties bereikt Carver een goede liquiditeitspositie om de investering van € 900.000 te doen in de Carver Cargo. De Carver Cargo zal vanaf eind 2020 gaan bijdragen aan de verkoopaantallen.

De solvabiliteit is vanaf de start sterk door het achterstellen van de leningen voor in totaal € 3 mio door de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) Friese Ontwikkelingsmaatschappij (FOM). De obligaties via NPEX zijn niet achtergesteld op deze leningen, maar wel op eventuele bancaire leningen en/of kredieten welke in de toekomst opgenomen kunnen worden.

Leendoel

Carver is duidelijk in een nieuwe fase aanbeland. Na de ontwikkelfase, komt de productie goed op gang en lijkt de kwaliteit van de geleverde voertuigen uitstekend. Het ontwikkelde voertuig is goed ontvangen in de markt door klanten, maar ook zeker door de pers, en de verkopen stijgen. Hierdoor heeft de onderneming behoefte aan werkkapitaal. Carver wil voor dit doel € 1,1 miljoen ophalen.

Daarnaast wil Carver graag door-ontwikkelen om een Cargo versie op de markt te brengen. De vraag naar kleine elektrische vervoersoplossingen is groot en gesprekken met onder andere KPN laten zien dat de beoogde Carver Cargo zeer geschikt is om in de behoeften van bijvoorbeeld serviceorganisaties te voorzien. Om de Cargo te ontwikkelen en mallen aan te schaffen voor de productie is € 900.000 benodigd.

Carver wil in totaal voor minimaal € 1,6 miljoen en maximaal € 2 miljoen aan obligaties uitgeven. De huidige aandeelhouders zijn bereid 25% van deze obligaties te kopen. Bij over-inschrijving zullen de aandeelhouders worden achtergesteld bij het toewijzen van de obligaties.
Carver KPN 1
Carver KPN 2

Belangrijkste risico’s

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat Carver geen geld heeft om u terug te betalen of om de rente te betalen. Dit zou het geval kunnen zijn wanneer de prognoses niet of onvoldoende gerealiseerd wordt. Dan kan het zijn dat u niets van de lening terugbetaald krijgt en dat u geen rente krijgt. 

Er worden verder geen zekerheden geboden. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen wij u naar het prospectus en het informatiedocument.

Tarieven

Onderstaand zijn de tarieven weergegeven die NPEX hanteert.

NPEX-rekening Gratis
Geld storten Gratis
Inschrijfkosten emissie  1% éénmalig*
* NPEX heeft besloten om tot en met 31 mei 2020 geen inschrijvingskosten in rekening te brengen aan de beleggers op de bestaande en nieuwe emissies. Als u tussen nu en 31 mei 2020 inschrijft op een emissie, dan krijgt u na afloop van de plaatsing van de emissie uw inschrijfkosten terug.
Dit geldt ook als u al op één van de lopende emissies heeft ingeschreven en alleen bij een succesvolle plaatsing van de emissie. 
U dient bij inschrijving wel de emissiekosten van 1% te voldoen. Wij zorgen ervoor dat u deze kosten terug krijgt na de uitgifte van de obligaties. 

Servicekosten 0,05% per maand**
** Te berekenen over de nominale waarde van de obligaties in portefeuille op coupon betaaldatum en te verrekenen met de (maandelijkse) rentebetaling.
Laatst bijgewerkt: 29-04-2020