Nieuws

15-Jarig jubileum OCEANDIVA – “Wij hechten veel waarde aan ons DNA”

29 maart 2018 - Dit jaar viert OCEANDIVA haar 15e jubileumjaar. Ter ere van deze mijlpaal, werden Edwin Petersen (CEO) en Mandy Berding (Managing Director) geïnterviewd door Django Drost van GreaterVenues en kijken ze samen terug op een succesvolle en langdurige samenwerking. Lees hieronder het volledige interview.

Wat begon als de ‘Love Boat’ is uitgegroeid tot een uniek fenomeen in de evenementenbranche. OCEANDIVA is nu de naam van het bedrijf, met in haar vloot The Original en The Futura. Twee flinke schepen die iets unieks bieden: grootschalige events met alles erop en eraan, maar dan op het water. Omdat OCEANDIVA uniek in haar soort is, heeft ze ook de Duitse en Belgische markt al veroverd. Binnenkort wordt daar Engeland aan toegevoegd. GreaterVenues is altijd nieuwsgierig naar bijzondere evenementenlocaties en werd verwelkomd op The Original door CEO Edwin Petersen en General Manager Mandy Berding om dit fenomeen eens nader te onderzoeken.

 Oceandiva

De schepen liggen doorgaans aangemeerd bij hun basisplaats in Amsterdam Noord, vlakbij het hoofdkantoor van OCEANDIVA. We hadden van de foto’s al een idee van hoe imposant de schepen zijn, maar in het echt lijken ze nog veel groter. Om een beeld te schetsen: auto’s kunnen probleemloos het schip opgetild worden voor productpresentaties – en dan is er nog genoeg ruimte voor 1500 man, personeel en alle faciliteiten die je van een evenementenlocatie mag verwachten. Op het land, dan; want wie kan zeggen dat ze events voor 1500 man op het water kunnen verzorgen? Niemand dus.

Historie

Wat nu een uitstekend verzorgde evenementenlocatie is, begon ooit als iets heel anders. Edwin: “OCEANDIVA is eigenlijk ontstaan uit de ‘Love Boat’. We waren meer actief in de publieke sector en hielden ons hoofdzakelijk bezig met dance events. Mijn schepen werden al snel te klein door de populariteit, dus op een gegeven moment vaarden we rond met drie schepen die we met touwen en vuilniszakken aan elkaar knoopten. Dat kon toen nog. Wat we toen deden was allemaal heel gemoedelijk. Plezier stond voorop. De ‘Love Boat’ heeft weinig meer te maken met wat we nu doen, maar het gemoedelijke en het plezier, die ziel, die hebben we meegenomen.”

De populariteit bleef gewoon doorgroeien, dus het werd tijd voor een groter schip. “Corporate events deden we toen ook wel eens, dus wat we het liefst wilden was een groot schip waarop we zowel zakelijke- als publieksevenementen konden doen.”

 

2018: 15-jarig jubileum

Oceandiva

Met mijn business partners investeerden we in 2001 in een groot casco en daarop ontwikkelden wij The Original. In 2003 ging ze voor het eerst te water. Maar al snel bleek dat het moeilijk is om zowel zakelijke als publieke events te doen. “Productietechnisch bijt dat elkaar toch, en ook qua imago en branding ontstonden er problemen.” Mandy valt bij: “Daar komt bij dat zakelijke events financieel interessanter zijn. Toen wij een gigantisch zakelijk event niet konden organiseren omdat we op die datum net een gezellig feestje ingepland hadden – en daarmee een ton aan inkomsten misliepen – waren we eruit: het is tijd om puur te focussen op de zakelijke markt.”

En zo geschiedde het. Sindsdien heeft OCEANDIVA zich in een rap tempo ontwikkeld tot het unieke evenementenbedrijf dat het vandaag is. Er is een tweede schip bijgekomen, The Futura, het bedrijf telt zo’n 25 medewerkers, en vooral: OCEANDIVA is actief in Nederland, België, Duitsland, en binnenkort Engeland. Dit jaar viert OCEANDIVA haar 15-jarig jubileum.

 

Internationaal

Dat zien we niet veel: evenementenlocaties die ook actief zijn in het buitenland – meestal omdat ze door zwaartekracht gebonden zijn aan hun standplaats. Met een rondvarende evenementenlocatie heb je die beperking niet. In 2008, het jaar dat The Futura erbij kwam, was het crisistijd. Toen bleek die mobiliteit een uitkomst, want in Duitsland duurde de crisis korter en dus focuste het nieuwe schip zich op de Duitse markt. Met succes. Zo wist OCEANDIVA de klappen van de crisis grotendeels te ontwijken.

Maar hoe krijg je letterlijk en figuurlijk voet aan wal in het buitenland met je event venue? Mandy: “We waren al beperkt actief in België en zijn toen benaderd door een agentschap die de plaatselijke markt goed kende. We zijn een samenwerking aangegaan en dat ging een paar jaar goed, tot de koek op was en we hem uitgekocht hebben. Daarna hebben we de omzet door zelfstandig te opereren al snel vervijfvoudigd.”

 

Duitsland

Duitsland ging net even anders, vertelt Edwin. “België is meer organisch gegroeid door opdrachtgevers uit de Belgische markt. Bij Duitsland ging dat niet vanzelf, ik was ernaar op zoek. Er wonen 80 miljoen mensen in Duitsland en er is een grote markt voor zakelijke events. Het gebied Noordrijn-Westfalen is qua economie ongeveer net zo groot als heel Nederland en het ligt om de hoek. Ook daar zijn we een samenwerking gestart met een agentschap, en ook daar hebben de samenwerking snel beëindigd om het zelf te kunnen doen. Wederom resulteerde dat in een flinke stijging van de omzet.”

Met activiteit in verschillende landen rijst al snel de vraag: verschilt de Nederlandse evenementenmarkt van de Duitse of Belgische? Edwin: “Ja en nee. In Duitsland merken we soms wel verschillen. Qua zakendoen hoef je in Duitsland nooit lang te wachten op geld van een factuur: Deutsche Pünktlichkeit is een stereotype, maar daarom niet minder waar.”

Het succes van de OCEANDIVA lijkt niet te stuiten. Edwin: “We zijn druk in de weer om onze activiteiten uit te breiden naar Londen. We hebben al iemand gevonden die ons de weg kan wijzen in de lokale markt, en dit jaar beginnen we met events in het Verenigd Koninkrijk.”

Oceandiva 

DNA

Oceandiva 

Het succes van Oceandiva werd in de buitenlandse markten groter toen zij het overnamen van hun lokale samenwerkingen. Hoe komt dat? Mandy: “Wij hechten veel waarde aan ons DNA. Wat ik daarmee bedoel is: de mensen achter Oceandiva. Het is ons personeel dat meegaat op het schip dat een belangrijke bijdrage levert aan het succes van het event. We zijn daarom ook kritisch in de selectie van onze mensen. We willen niet alleen dat ze vaardig zijn, maar ook dat ze passie hebben voor wat wij met Oceandiva doen. En dus, als we ons eigen personeel inzetten in de buitenlandse markt en zorgen dat ze de taal spreken en de markt goed kennen, zien we het succes groeien.”

Edwin: “Dat geldt ook voor onszelf. Mandy en ik werken al lang samen. Ze kwam erbij toen we de nadruk gingen leggen op zakelijk events. Dat was het begin van een succesvolle samenwerking. Met ieder z´n eigen kwaliteiten en passie zijn we een mooi duo. Natuurlijk zijn er soms discussies tussen ons, maar dat is normaal. In zo’n dynamische branche als de evenementenbranche heb je wrijving nodig om tot een glanzend resultaat te komen. En daar doen we het voor. Altijd.”

 

Oceandiva
OCEANDIVA viert haar 15-jarig bestaan met het hele team.