Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik mijn persoonlijke gegevens aan?

  • Hoe wijzig ik mijn wachtwoord ?

  • Hoe kan ik mijn tegenrekening wijzigen?

  • Hoe werkt het portefeuille-overzicht?

  • Wat houdt het tabblad ‘Transacties’ in ?

  • Hoe open ik een NPEX-rekening?

  • Zijn er kosten verbonden aan het openen van een NPEX-rekening?

  • Waarom moet ik geld storten om een rekening te openen?

  • Wat is een tegenrekening?

  • Hoe maak ik geld over naar mijn NPEX-rekening?

  • Wat is het rekeningnummer van Stichting NPEX Bewaarbedrijf?

  • Is mijn betaling ontvangen?

  • Kan iedereen een NPEX-rekening openen?

  • Kan een minderjarige een NPEX-rekening openen en aanhouden?

  • Kan ik altijd beschikken over het saldo op mijn NPEX-rekening?

  • Ontvang ik rente op mijn NPEX-rekening?

  • Wanneer is een deel van het tegoed op mijn NPEX-rekening ‘geblokkeerd’?

  • Hoe beschik ik over het dividend op mijn effecten?

  • Ontvang ik afschriften van mijn NPEX-rekening?

  • Ontvang ik van NPEX een fiscaal jaaroverzicht voor mijn belastingaangifte?

  • Hoe weet ik waar ik in moet beleggen?

  • Wie kunnen handelen op NPEX?

  • Hoe schrijf ik in op een nieuwe emissie?

  • Wat kost handelen op NPEX?

  • Hoe kan ik de prestaties van mijn effecten volgen?

  • Wanneer komt er een transactie tot stand?

  • Hoe verloopt de overdracht van de effecten?

  • Wat is de intrinsieke waarde van een effect?

  • Hoe betrouwbaar zijn de prognoses en prestaties zoals vermeld op NPEX?

  • Hoe ontvang ik de (jaar)verslagen van de onderneming/ fonds?

  • Hoe kan ik effecten verkopen via NPEX?

  • Wat is een biedtermijn?

  • Wie kunnen er bieden op mijn effecten?

  • Hoe werkt het koopproces voor effecten in ‘open-end’ fondsen?

  • Hoe wordt de prijs bij een ‘open-end’ fonds bepaald?

  • Hoe verkoop ik mijn effecten in ‘open-end’ fondsen terug aan het bedrijf/ fonds?

  • Kan ik een verkoopopdracht annuleren?

  • Hoe kan ik effecten kopen?

  • Hoe werkt het kopen van effecten?

  • Hoe bepaal ik de vraagprijs?

  • Hoe weet ik of de vraagprijs reëel is?

  • Hoe werkt het handelen op NPEX op een interne of besloten markt?

  • Kan ik mijn bestaande beleggingen inbrengen bij NPEX?

  • Kan ik uitkeringen op mijn effecten ook rechtstreeks op mijn tegenrekening gestort krijgen?

  • Hoe kan ik mijn kooporder annuleren?

  • Hoe ontvang ik de verkoopprijs?

  • Wat gebeurt er als de koper de gekochte effecten niet betaalt?

  • Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

  • Wat moet ik doen als ik mijn gebruikersnaam ben vergeten?

  • Wat moet ik doen als ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord ben vergeten?

  • Hoe noteer ik mijn bedrijf op NPEX?

  • Voor welke bedrijven is NPEX bedoeld?

  • Welke bedrijven komen in aanmerking voor een notering op NPEX?

  • Waarom zou ik kiezen voor een notering op NPEX?

  • Kunnen BV’s ook genoteerd worden?

  • Kunnen coöperaties, fondsen voor gemene rekening en beleggingsfondsen genoteerd worden op NPEX?

  • Wat is het verschil met een Beursintroductie (IPO) op NPEX en op bijvoorbeeld Euronext?

  • Wat kost een notering op NPEX?

  • Kunnen bestaande aandeelhouders/ beleggers worden ingebracht in het NPEX systeem?

  • Wat kan NPEX voor mij als belegger betekenen?

  • Hoe gebruikt NPEX e-mail?

  • Kan ik alle e-mailberichten ook per post ontvangen?

  • Wat is NPEX?

  • Hoe is NPEX ontstaan?

  • Is NPEX opgericht door de overheid?

  • Heeft NPEX een vergunning en staat zij onder toezicht?

  • Wat is het NPEX reglement?

  • Common Reporting Standard (CRS)

  • NPEX heeft een klachtenprocedure

  • NPEX aangesloten bij KiFiD

  • Kan ik mij ook aanmelden als ik in het buitenland woon of als ik niet beschik over een Nederlands identiteitsdocument?