WAAR

WAAR

WAAR is actief op het gebied van fairtrade en duurzame cadeau- en lifestyleartikelen in Nederland.

Bij WAAR kom je voor een mooi cadeau met een mooi verhaal

Elk cadeau van WAAR heeft een mooi verhaal. Met liefde en zorg gemaakt. Natuurlijke verzorgingsproducten, ecologische planten, vegan kookboeken, herbruikbare boterhamzakjes, biologische sojasaus, duurzame waterflessen, gerecyclede tassen, eerlijkgemaakt servies, handgemaakte manden, schone schoonmaakmiddelen. WAAR heeft een grootse keuze in duurzame en eerlijkgemaakte cadeaus.

Ons verhaal

Wij zijn WAAR!

WAAR maakt samen met jou de wereld een beetje mooier.

Voor nu en voor de toekomst!

WAAR-beleggen-emissie

WAAR maakt duurzame- en fairtrade producten toegankelijk en aantrekkelijk voor een bredere doelgroep en verankert deze in de consumentenmarkt. Bij de winkels en webshops van WAAR kom je voor een mooi product met een mooi verhaal, waarmee je iets teruggeeft aan de wereld.

WAAR heeft de afgelopen jaren haar plaats veroverd in de sterk veranderende, duurzame consumentenmarkt en is met deze ontwikkeling sterk meegegroeid. Ook in 2020 is het resultaat van WAAR weer toegenomen.

WAAR gelooft in de combinatie van online shops, winkels en groothandel als verkoopkanalen voor het creëren van vindbaarheid, herkenbaarheid en vertrouwen in duurzame producten. Deze combinatie versterkt haar marktpositie, verhoogt de verkoopkansen en maakt WAAR beter bestand tegen economische invloeden.

WAAR gelooft dat de verandering in ons gebruik van producten en koopgedrag nodig is. Klimaatverandering en grondstoffenuitputting vinden in een groeiend tempo plaats. Ook zijn de uitdagingen op sociaal gebied groot: producenten in ontwikkelingslanden, die geen leefbaar loon ontvangen. En mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die nog onvoldoende integreren in regulier werk, ook in Nederland.

WAAR heeft 24 WAARwinkels, een groothandel, 25 online winkels en is distributeur van 26 productmerken.

Onze visie, aanpak, drive en groei binnen deze markt maakt onze propositie uniek, niet inwisselbaar én onder aan de streep winstgevend.

Producten en merken

WAAR staat voor fairtrade en duurzaam. Een groot deel van de collectie van WAAR is afkomstig van fairtrade gecertificeerde producenten. Daarnaast heeft een deel van ons assortiment een ander (internationaal) keurmerk of sociaal label. Bij de ontwikkeling en het design van een groot aantal producten maakt WAAR gebruik van een aantal bekende ontwerpers.

Er zijn inmiddels veel verschillende keurmerken en labels die aangeven op welke manier een product duurzaam is. Om daar op een heldere, overzichtelijke manier over te communiceren hebben we de WAARborgen ontwikkeld: icoontjes die in één oogopslag duidelijk maken op welke manier een product duurzaam is.

 

Deze merkpositie leent zich uitstekend voor het voeren van branding onder het label WAAR.

WAAR creëert hiermee een productuitstraling voor haar merk. Inmiddels heeft dit geleid tot de volgende nieuwe merken van WAAR: NatuurlijkWAAR, GroenWAAR, SecondWAAR, LekkerWAAR, MooiWAAR, ThuisWAAR, ZuiverWAAR, ReisWAAR en KinderWAAR.

Naast bovengenoemde merken verzorgt WAAR de verkoop en distributie via haar groothandel fairgreenconcepts.nl voor een aantal merken die ook impact op ecologische en maatschappelijke doelstellingen hebben. Voorbeelden van deze merken zijn: Dopper, Tony Chocolonely, Fairtrade Original, Marcel’s Green Soap, Retulp, Fair Squared, Eco Collection, FairForward en Keep Leaf.

Het succes van NatuurlijkWAAR

De producten met het hoogste potentieel binnen ons aanbod zijn de verzorgingsproducten van NatuurlijkWAAR. Natuurlijke ingrediënten, plantaardige oliën, heilzame planten, kruiden en bloemen vormen de basis voor de NatuurlijkWAAR verzorgingsproducten. Deze hoogwaardige ingrediënten bevatten van nature hoogwaardige werkstoffen. En bovendien voor een betaalbare prijs.

Milestones

WAAR is altijd met gestructureerde groei bezig geweest. Dit is gevat in de volgende visual voor de belangrijkste punten in de afgelopen 8 jaar:

WAAR recent in het nieuws:

  • Triodos magazine, ‘De kleur van geld’ – Artikel over WAAR met interview creatief directeur 19 juni 2019
  • 2Blog: uitgebreide review Natuurlijk WAAR – Dagmar Valerie – november
  • 2019
  • VT Wonen maandblad- binnenkijken vaas – december 2019
  • nl – Natuurlijk WAAR – februari 2020
  • LVT wonen maandblad – shoppagina – fairtrade mand – februari 2020
  • Margriet weekblad- Bonbons: Mijn hart bonbonst voor jou – april 2020
  • Veronica Magazine- ReisWAAR: Paraplu’s – april 2020
  • Ariadne Home weekblad- ZuiverWAAR : Schoonmaakborstels – mei 2020
  • Flair- NatuurlijkWAAR: Gezichtsmasker – mei 2020
  • Plus Magazine-ReisWAAR: Tandenborstel en reiskoker – mei 2020
  • Vrouw- NatuurlijkWAAR: Bodylotion – mei 2020

De Markt

WAAR heeft haar positie in de markt verworven door de volgende formule te integreren in haar bedrijfsmodel:

  • Positionering als vertrouwensmerk;
  • Toonaangevende retail- en online positie;
  • Gebalanceerd assortimentsconcept;
  • Verticale integratie van de keten;
  • Platform voor sociale merken en -ondernemingen;
  • Allianties t.b.v. communities: klantintimiteit om traffic, sales en retentie te genereren.

WAAR begeeft zich op de markt van duurzame consumentenproducten. Wij zien dat de aandacht voor producten met een duurzame claim in Nederland de laatste jaren is toegenomen. In 2019 gaf meer dan de helft van de Nederlanders aan duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke aspecten belangrijk te vinden bij de aanschaf van producten en diensten. Voor de retailer, distributeur en producent betekent dit dat verantwoord ondernemen niet langer telt als een nice-to-have, maar steeds meer geldt als een must-have. Er is vraag naar verantwoorde producten en daarmee ook naar transparantie over de gehele productieketen.

Verkoopwaarde WAAR

Onze producten zijn te koop via onze WAARwinkels, diverse andere winkels (inclusief grote landelijke ketens, waaronder ook supermarkten) en kleine en grotere webshops (zoals bijvoorbeeld bol.com, Amazon) en shop-in-shops. Wij leveren onze producten via de online portal fairgreenconepts.nl aan zakelijke klanten en via WAARenhuis.com aan de consument.

De totale verkoopwaarde van alle producten die via ons in de markt gezet zijn:

  • In 2018 is de totale verkoopwaarde excl. BTW € 8.769.291
  • In 2019 is de totale verkoopwaarde excl. BTW € 12.457.123
  • Het eerste kwartaal van 2020 is de verkoopwaarde excl. BTW € 4.397.267 (eerste kwartaal 2019: € 2.809.520 excl. BTW)

Deze verkoopresultaten zijn gerealiseerd door:

  • 24 WAARwinkels
  • 1 dedicated webshop (WAARenhuis.com)
  • 1211 verschillende zakelijke klanten

Omzet en resultaat WAAR Groep

De omzet van de WAAR Groep bestaat onder andere uit de omzet gerelateerde provisie die WAAR in rekening brengt bij haar zakelijke klanten. De hierboven genoemde consumentenomzet vormt de basis (grondslag) voor deze provisie (fee). Daarnaast bestaat de omzet tevens uit de directe verkoop van producten aan de consument of zakelijke klant.

De EBITDA van WAAR is de afgelopen jaren sterk gegroeid en ook het eerste kwartaal van 2020 is deze groei voortgezet.

Kengetallen WAAR Groep
Jaren 2018 2019 Q1 2019 Q1 2020
Netto omzet € 1.195.119 € 1.567.313 € 285.986 € 280.297
Solvabiliteit 26,6% 39,8% 26,2% 39,9%
EBITDA € 376.766 € 563.156 € 57.039 € 148.644

Samenwerken

WAAR staat voor samen werken aan een mooiere wereld. WAAR is daarom een alliantie aangegaan met o.a.:  

WAAR werkt nauw samen met FairForward en ondersteunt haar exclusief op het gebied van productontwikkeling, verkoop, importprocessen en distributie. FairForward verkoopt hoofdzakelijk Fairtrade gecertificeerde (WFTO) producten en is ontstaan uit FairTrade Original.

FairForward heeft een samenwerkingsmodel met Fairtrade gecertificeerde producenten, Wereldwinkels, importeurs en WAAR, en levert aan 1.200 verkooppunten in Nederland, België, Frankrijk, Denemarken, Italië en Duitsland.

Het Wereld Natuur Fonds wil de relatie tussen mens en natuur herstellen, in één wereld waarin beide kunnen groeien en bloeien. De missie van het Wereld Natuur Fonds (WWF) sluit goed aan bij de missie van WAAR. Daarom werken WAAR en het Wereld Natuur Fonds samen op het gebied van producten, media en marketing.

SamenYES!

SamenYES! is een platform waar duurzame producten, diensten, initiatieven en organisaties met mainstream publiek worden verbonden, een one-stop-shop voor vraag & aanbod en acties. Founding partners van Samen YES zijn o.a. N.S., Unilever, WWF, WAAR, Eneco, Rabobank, Solidaridad, ICCO, Milieu Centraal.

SamenYES! zet consumenten aan het roer om vanuit hun eigen kracht deze beweging te versnellen, om samen betere, duurzamere en socialere keuzes te maken en schaalvergroting te bereiken. Met het dit jaar gelanceerde bewuste spaar-punten systeem ‘Doenkies’ spaar je jouw wereld mooier.

WAAR team

De WAAR Groep wordt aangestuurd door de Algemeen Directeur, Directeur Retail en de Creatief Directeur.

Algemeen Directeur: Alec Clement.

Alec is eindverantwoordelijk voor de besturing van de organisatie WAAR Nederland B.V. Als visionair gelooft hij in de kansen om een commerciële, duurzame en fair trade groothandel en winkelformule te exploiteren. Alec heeft als sociaal ondernemer en investeerder een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van een groot aantal bekende duurzame merken.

Directeur Retail: Martijn Sörensen.

Martijn draagt als directeur retail de verantwoordelijkheid voor de commerciële en operationele processen binnen de WAAR organisatie.

Zijn ervaring met ontwikkeling van diverse winkelformules, complexe projecten en rechtstreekse begeleiding van winkels gebruikt hij nu voor het realiseren van de groei van de WAAR formule.

Creatief Directeur: Marlies Kromwijk.

Marlies heeft ruim 15 jaar ervaring als ontwerper en conceptontwikkelaar in de duurzame branche.

Als Creatief Directeur is zij verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en het assortiment van WAAR. Haar missie is het toegankelijk maken van fair trade en duurzame producten voor iedereen.

Managementstructuur

Groeiplan

WAAR wil haar verkoopvolume de komende jaren vergroten door:

  • de huidige online kanalen in te zetten
  • het verkopen van productconcepten van WAAR bij keyaccounts
  • de uitbouw van het aantal joint venture franchisewinkels.

WAAR voorziet een groei naar ruim:

  • 2500 zakelijke afnemers
  • 150.000 unieke online consumenten per jaar
  • 60 joint venture franchisewinkels
  • 600 productmodules in Nederland, België en Duitsland.

WAAR gaat haar portfolio van distributeurs, keyaccounts en samenwerking met grote afnemers optimaliseren en uitbouwen. Hiervoor gaat WAAR focussen op:

  • conceptueel productmanagement
  • sales en online B2B verkoop
  • optimalisatie van- en advertisement voor haar online portal, FairGreen Concepts.

WAAR streeft concreet naar sociale en ecologische impact door:

  • het leven te verbeteren van 100.000 gezinnen in ontwikkelingslanden door fair trade artikelen naar de markt te brengen
  • mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een reguliere arbeidsplaats te helpen
  • artikelen te leveren met vermindering van de footprint en zero waste.

Daarnaast wil WAAR consumenten helpen om makkelijker duurzamere keuzes te maken.

 

Corona paragraaf

De afgelopen maanden was de hele wereld in de ban van de Coronapandemie. De uitbraak leidde tot voor Nederland ongekende maatregelen, waarbij het maatschappelijke verkeer voor een groot deel werd stilgelegd. Onder meer alle scholen, universiteiten, bibliotheken, cafés, kapperszaken, musea, bioscopen en restaurants sloten op last van de landelijke overheid hun deuren. Inmiddels worden alle deuren stilaan weer geopend en vindt iedereen weer langzaam een weg naar het nieuwe normaal.

 

WAAR heeft in deze periode ervaren dat veerkracht, talent en focus van het hele WAAR team als één van de belangrijkste waarden van WAAR gezien mag worden. Juist door deze veerkracht was het mogelijk om het aanwezige talent verder te ontwikkelen en de ingeslagen koers aan te passen aan het moment. Hierdoor kon WAAR de kansen benutten die de coronacrisis bracht.

Juist de coronacrisis heeft ons allemaal doen beseffen, hoe belangrijk het is om voor jezelf en voor anderen te zorgen. De missie van WAAR sluit hier naadloos bij aan; samen de wereld een beetje mooier maken.

Inmiddels zijn alle WAARwinkels weer geopend. Wij hebben gezien dat wij een crisisbestendig bedrijf zijn door de spreiding van onze activiteiten over verschillende diensten en producten. Wel hebben wij door de door COVID-19 ontstane vertraging van 3 maanden de groei van ons bedrijf neerwaarts bijgesteld naar 25% over 2020 ten opzichte van de groei van 55% die wij eind 2019 verwachtten voor 2020 (voor COVID-19).

Wij zagen in de periode vanaf maart 2020 dat onze online verkopen boven verwachting zijn gegroeid. Daarom hebben wij onze plannen voor 2020 om de online omzet van onze webshop WAARenhuis.com te verhogen, nu versneld ingezet.

Bestedingsdoel van de obligatielening

De afgelopen jaren zagen we dat de interesse voor duurzame producten een enorme vlucht heeft genomen. WAAR heeft hierin een toonaangevende positie verworven, welke tot uiting gekomen is in de resultaten van de afgelopen jaren. Juist in deze huidige periode zien we dat de aandacht voor ons merk explosief is gegroeid. Het omzetvolume blijft zich dan ook positief ontwikkelen. Om het groeiplan van WAAR mogelijk te maken willen wij € 2.500.000 lenen van beleggers.

Met het geld dat we lenen via de obligaties gaan we investeren in:

  • versterking van de kwaliteit en het volume van ons commerciële team
  • verbetering van ons IT-systeem
  • verbeteren van werkkapitaal voor seizoensinvloeden
  • verbeteren van de beschikbaarheid van onze voorraad WAAR producten
  • winkelinrichting en inventaris

Verkopen wij voor minder dan € 2.500.000 aan obligaties? Dan zullen wij onze plannen faseren.

Belangrijkste Risico’s

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Het belangrijkste risico dat u loopt, is dat WAAR Nederland BV geen geld heeft om u terug te betalen of om de rente te betalen.  Dit zou onder meer kunnen gebeuren indien anderen het beter doen als ons of als consumenten onze producten niet meer zouden kopen. Dan kan het zijn dat u niets van de lening terugbetaald krijgt en dat u geen rente krijgt.

Er worden verder geen zekerheden geboden. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen wij u naar het prospectus en het informatiedocument.

Tarieven

Onderstaand zijn de tarieven weergegeven die NPEX hanteert.

NPEX-rekening gratis
Geld storten gratis
Inschrijfkosten emissie 1% éénmalig
Servicekosten 0,05% per maand*

*Te berekenen over de nominale waarde van de obligaties in portefeuille op coupon betaaldatum en te verrekenen met de (maandelijkse) rentebetaling.

Bekijk de effecten:

 Klik op de onderstaande knop voor het prospectus en overige documentatie:

Aanbod op NPEX-effectenbeurs